Ryska terrängmonstret – ett giftermål mellan diesellok och missilskjutare

Här är terrängbilen som får det mesta att förblekna.
Monsterbilen är ett resultat av ett giftermål mellan ett M62-lok och en raketdragare. 
Motorn är en tvåtakts V12-diesel på 150 liters slagvolym som driver elmotorer på varje hjul. 

Allt började med ett experiment i Ryssland där byggaren fick den briljanta idén att bygga om ett M62-lok till terrängbil. För att bygget skulle bli verklighet giftes lokomotivet ihop med en sexaxlig raketdragare. Resultatet är ganska sensationellt. 

M62 är ett av de mest legendariska loken från östblocket och utvecklades i mitten av 1960-talet i dåvarande Sovjetunionen. Det starka motorljudet gjorde att smeknamnet i öst blev Taiga-trumman och ibland kallades det Stalins hämnd. V12-motorn är en tvåtaktsdiesel på 150 liters slagvolym med Roots turbo, och loket levererades på sin tid helt utan ljudisolering. Effekten är imponerande 2000 hk. 

Enligt ryska medier är terrängbilen mer än ett lekfordon. Det fungerar som ett mobilt kraftverk när det behövs elektricitet i avlägsna områden och används för tester av elektrisk drivning, eftersom V12-dieseln generar el som driver hjulen. 

Det tolvhjuliga chassit är hämtat från den ryska missiluppskjutaren 

MAZ-547 från 1970-talets början. Den 3,2 meter breda och 17,3 meter långa raketrampen med en totalvikt på 84 ton, verkar ha varit den idealiska partnern för dieselloket. 

De tidigare drivaxlarna på MAZ-547 är ersatta av en elmotor på 60 kW  på vart och ett av hjulen. Vart och ett av hjulen kan också svänga, varför bilen kan gå krabbgång.

Terrängbilen byggdes klart 2003, men den första testkörningen blev en flopp. Efter bara några meter kollapsade bilen och hydraulsystemet och all olja läckte ut i den ryska naturen. Spåren efter det ryska bilen slutar omkring 2011 när bilen står på järnstöd i en depå – men kanske har den nu lagats och befinner sig ute på uppdrag i den ryska vildmarken.