Enligt ryktena skulle Tesla Model 3 få den senaste tekniken med pressgjutet chassi och strukturellt batteri. Men nya sprängskisser från Tesla visar att bilen har samma gamla konstruktion som när den lanserades för sex år sedan.
Efter sex år med nästan samma utseende och samma grundteknik presenterade Tesla för tre veckor sedan den nya Model 3 Highland. Bilen har ett delvis nytt utseende och har fått en ny interiör. Men många trodde att bilen skulle ha Teslas nya revolutionerande tillverkningsteknik under skalet.
Storebror Tesla Model Y tillverkas i flera fabriker med pressgjutna fram- och bakpartier på chassit och ett strukturellt batteripack som är en bärande del av chassit. Det sparar mycket tid i tillverkningen och bland annat har bilen kallats för ”ett konstverk” av Toyotas ingenjörer när de monterade isär bilen. Flera biltillverkare, bland annat Hyundai, Toyota och Volvo, försöker kopiera tillverkningsmetoden.
Därför trodde nog många att nya Tesla Model 3 Highland skulle få samma banbrytande tillverkningsteknik och att chassit skulle sättas ihop av tre stora delar, särskilt när ett av huvudsyftena med uppdatering var att sänka tillverkningskostnaderna. Men nu visar sprängskisser som Tesla publicerat på sin hemsida att den uppdaterade Model 3 inte har den senaste tillverkningstekniken. Bilen byggs istället på precis samma sätt som tidigare, med ett mer traditionellt chassi som svetsas ihop.
Vad orsaken är till att Tesla inte gått över till att använda en gigapress i tillverkningen av Model 3 är okänt, men enligt Autoevolution kan det bero på att det inte skulle bli någon större besparing, det kan också finnas utmaningar med att pressgjuta aluminium. Kanske införs tekniken vid ett senare tillfälle. I förra veckan kom uppgifter om att Tesla vill pressgjuta hela chassit, men dit verkar det var en bra bit kvar, åtminstone med Model 3.
Bilen innehåller ändå flera spännande förbättringar, bland annat har Tesla en ny hake på dörrarna som låser fast dörren och ska ge ett förbättrat sidokrockskydd. Kommande krocktester kommer att avslöja hur effektiv innovationen är.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter