Råttorna tog över bortglömda Ferrarin: ”De måste bort”

Antikhandlaren Alex Archbold köper en Ferrari som stått i åratal i en lada. Men han är inte alls beredd på att råttor hade flyttat in i den ikoniska sportbilen.
– Musbo, eller råttbo, jag vet inte vad. Men det måste bort, säger han.

Att hitta en Ferrari som har stått övergiven i många år hör sannerligen inte till vanligheterna. Antikhandlaren Alex Archbold som blivit känd på Youtube under namnet Curiosity Incorprated ramlar över en Ferrari 330 GT 2+2 1967 som börjar bli både sällsynt och mycket värdefull, även om den länge sågs som en relativt vardaglig Ferrari. Bilen ser inte alltför nedgången ut men har enligt Alex varit ”försummad och oälskad i åratal”.

Den fyrsitsiga Ferrari 330 GT 2+2 introducerades 1964 på Brysselmässan. Bilen hade en fyraliters Columbo-V12:a på 300 hästkrafter. Motorn har blivit legendarisk då den i olika tappningar satt i olika Ferrarimodeller mellan 1947 och 1988. Totalt byggdes cirka 1 000 exemplar av Ferrari 330 GT 2+2.

Alex ladugårdsfynd har dessvärre en Columbo-V12:a som inte startar, men annars ser bilen ganska fin ut, fram till att handskfacket öppnas. Det visar sig att råttor byggt bo i Ferrarin och käkat upp både bilens registreringshandlingar och en massa isolering. 

Men lyckligtvis verkar de inte ha ätit upp väggen bakom handskfacket, stolarna eller bilens elkablar. Förhoppningsvis går bilen att återställa i stridsdugligt skick sedan skräpet och råttbajset städats bort.Alex är en stor optimist och ska framöver försöka få igång V12:an efter att endast ha laddat batteriet. 

Råttor och möss blir ett allt större problem både för nya och gamla bilar sedan råttgift förbjöds. Om råttor tar sig in i bilen är det stor risk för att de gnager på både kablar och inredningsdetaljer och orsakar skador för 10 000-tals kronor. Det är svårt att skydda sig, men det är viktigt att aldrig lämna matrester, sopor eller godispapper i bilen. Står din bil ute kan du ha en batteridriven rått- och musskrämma, det är också bra att flytta bilen varje dag.