Barnsjukdomar verkar höra till när du köper en helt ny elbilsmodell.
Nu kommer rapporter om att Polestar 2 har drabbats av fel på larmet – och att bilens app fortfarande inte fungerar .
– Vi har faktiskt fått feedback från många kunder som förstår detta och vet att de fortfarande har en fantastisk bil som bara blir bättre när de första problemen har lösts, säger presschefen Brent Ellis till CarUp.
På kort tid har Polestar levererat 100-tals elbilar av modellen Polestar 2 till svenska kunder och i augusti gick märket faktiskt förbi Tesla i försäljning. Köpare av en helt ny elbilsmodell verkar få leva med en del barnsjukdomar. Polestar 2 är inget undantag. Bland annat har en del ägare upplevt att bilens larm startar under laddning. Dessutom måste ägarna vänta på mobilapp, digital nyckel, förvärmning av bilen och ”Over the Air”-uppdateringar.
– De allra första bilarna som vi levererat har uppvisat vissa introduktionsfel, skriver Polestar i ett brev som gått ut till nyblivna ägare.
Polestar själva berättar för CarUp att de på det stora hela tycker att Sverige-lanseringen gått bra, många kunder uttrycker också att de är nöjda md sina bilar.
– Funktionerna förväntas från slutet av i år. Jag kan inte vara mer specifik än så just nu. Larmfrågan påverkar inte alla bilar, nej, säger Brent Ellis, presschef på Polestar.
Att leverera många förbeställda bilar på kort tid kan vara en stor utmaning. Fråga bara Tesla som levererade ut 1000-tals Model 3 bilar under våren 2019.
– Hittills är vi glada. Det har varit en gradvis ökning fram till augusti och rytmen är bra.
Även Tesla hade initiala problem med Model 3-bilar, bland annat läckte vissa bilar in vatten i bakluckan och lamporna samt att karosspassningen fick kritik. Nya bilar med ny teknologi kan betyda att vi inte kan förvänta oss helt problemfria bilar i framtiden. Men många elbilskunder verkar förstående.
– Som med alla nya teknologiprodukter tror jag att barnsjukdomar kan förväntas. Vi har faktiskt fått feedback från många kunder som förstår detta och vet att de fortfarande har en fantastisk bil som bara blir bättre när de första problemen har lösts.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter