Planen: Utsläppsavgift på bensin- och dieselbilar

Ett nytt system för utsläppshandel kommer kan göra det dyrare att köra bil med förbränningsmotor. Det står klart efter att regeringen presenterat sin nya klimthandlingsplan. 
– Systemet kommer att implementeras brett och inkludera samtliga aktuella sektorer, uppger  klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i sin klimatplan.

Under torsdagen presenterade regeringen sin nya klimathandlingsplan. Planen innehåller relativt få nya konkreta åtgärder. För bilägare är den största nyheten att regeringen nu slår fast att EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 ska införas brett i Sverige. Det kommer med sannolikt göra det dyrare att köra bensin- eller dieseldriven bil genom att utsläppsavgifter införs. 
– Det finns inga garantier i det här, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) till Aftonbladet. 

Regeringen slår i klimatplanen fast att Sverige kommer att införa EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2 redan 2027, vilket är så tidigt som det är möjligt. Systemet ska införas brett och inkludera samtliga möjliga sektorer. För bilister innebär det att en avgift för utsläppsrätterna sannolikt läggs ovanpå bensin- och dieselpriset. 

– Införandet av ett nytt utsläppshandelssystem för vägtransporter, bostäder och vissa andra utsläpp (EU ETS 2) innebär att EU kommer ha gemensam prissättning i sektorer där utsläppsminskningarna på många håll i unionen varit otillräckliga, uppger Regeringen i sin klimatplan

En sådan sektor är vägtrafiken. En tidigare utredning från Naturvårdsverket 2022 visar att utsläppsavgifter kan höja bensinpriset med 1,90 kronor per liter och dieselpriset med 1,24 kronor per liter. Även elpriserna kan komma att belastas med 32 öre per kWh för utsläppsrätter. Osäkerheten är dock stor i vilka nivåerna blir och regeringen öppnar för att kompensera hushållen på olika sätt. 

Pengarna från utsläppsrätterna kommer bland annat att gå till en ny social klimatfond som ska hjälpa utsatta hushåll, mikroföretag och transportanvändare att möta kostnaderna för den gröna energiomställningen. Målet är att dra in 750 miljarder kronor från utsläppsrätter. Om Sverige kan få tillbaka sina avgifter i form av bidrag ur fonden är oklart.
LÄS MER: