20 miljarder kronor – så mycket extra betalar invånare och företag i Sverige för reduktionsplikten, visar en granskning Carup har gjort.
Den dyra biobiodiseln har gett Sverige världens högsta dieselpris – vilket blivit extra kännbart nu under Ukrainakriget.
Just nu är Sveriges dieselpris 3-4 kronor högre än i våra grannländer, trots samma skattesatser.
Vi har granskat var pengarna för en liter diesel tar vägen.
Att svensk diesel kostar närmare 26 kronor (7 mars 2022) beror inte enbart på kriget. Närmare 10 EU-länder har högre dieselskatt än Sverige, ändå har vi Europas högsta dieselpris vid pumpen. Hur är det möjligt? Är svenskarna lurade av mackarna? Här är den okända faktan som visar varför Sverige har världens dyrast diesel.
Vår skatt ligger ungefär som genomsnittet i EU, 4,80 kronor per liter. Den för många okända sanningen är att det är inblandningen av dyrt biobränsle som fått vårt dieselpris att bli högst i världen. Den så kallade reduktionsplikten har gjort att svenskarna totalt betalar 20-25 miljarder kronor mer än än om vi hade haft samma diesel som i våra grannländer.
LÄS MER: Så mycket tjänar staten på de rekordhöga bensin-och dieselpriserna
En liter diesel består i dag av 60 procent fossil diesel och 40 procent biodiesel som görs på växtolja eller slakterirester. Priset på vanlig diesel i Sverige är 10,85 kronor per liter innan skatten, medan en liter HVO ligger på 22,49 kronor före skatt.
Det har gjort att den diesel vi tankar i pumpen kostar 15,69 kr / liter kronor, innan lagts på skatt och moms. Biodrivmedlen beskattas på samma sätt som fossil diesel, trots att de påstås vara bättre för klimatet. Nästan 60 procent av råvarukostnaden är biodiesel trots att den bara utgör 40 procent av volyminnehållet. Ovanpå dieselpriset läggs skatt på 4,80 kronor och moms på 5,12 kronor.
Det här betalar du för vid pumpen:
Totalpris/liter: 25,61 kronor
Biodiesel: 9,18 kronor
Fossil diesel: 6,51 kronor
Skatt: 4,80 kronor
Moms: 5,12 kronor
Debattörer varnar nu för att vårt höga dieselpris slår ut jordbruk och åkerier och gör ekonomin svår för de i glesbygd som behöver bilen för jobbpendling.
Om Sverige tog bort reduktionsplikten under Ukrainakrisen skulle priset som en krisåtgärd kunna sänkas med 4-5 kronor, till samma nivå som våra grannländer. Tyskland har ungefär samma skatt som Sverige, där kostar dieseln nu 21,43 kronor. Dansk och finsk diesel ligger just nu på drygt 22 kronor per liter. I Norge kostar en liter diesel omkring 24 kronor.
Vissa miljöorganisationer påstår att biodrivmedel är värre för klimatet än fossil diesel. Miljöorganisationen Transport & Environment hävdar att biodiesel i genomsnitt är sämre än fossilt diesel. Enligt T&E har biodieseln i hela EU troligen utplånat skogar lika stora som Nederländerna sedan EU:s lag om gröna bränslen infördes 2010.
Biodieseln som blandas in i Sverige innehåller mestadels animaliska restfetter och en lägre andel växtbaserade grödor, vilket ska göra den bättre för miljön än den som säljs i andra europeiska länder. Fame görs dock nästan uteslutande på raps, och en del av det som blandas in i HVO är grödor. Bensinkedjorna kan ännu inte uppge aktuella siffror för hur årets inblandning ser ut, men bekräftar att cirka 40 procent av dieseln utgörs av biobränsle.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter