Kinesisk uppstickare slår Volvos nya elbil på fingrarna. Senaste Euro NCAP-testet bjöd på överraskningar.
– Resultaten visar avsevärda framsteg i alla fordonsklasser, säger Michiel van Ratingen på Euro NCAP.
Den tunga instansen för krocktester och säkerhet avslutar året med att göra omfattande prov av flera SUV-modeller. Volvos elbil EX30 var en av dem och fick fem stjärnor. Men när vi tittar på procenten tvingas den klassiska svenska bilen se sig slagen av en kinesisk nykomling på den europeiska marknaden.
Deepal S07 är ett nytt ansikte på Europas bilscen. Bakom bilen står Changan Auto som nyligen gick samman med Huawei. I hemlandet är det en spridd modell och en av de mest säljande. I Europa är det Stellantis som står för distributionen och ska övervinna misstro mot kinesiska elbilar. Men Euro NCAP:s testare var mycket nöjda och öser beröm för den här elektriska kinesen, den får en klar femma och noterar högre skyddsprocent än Volvo.
Volvo EX30 får också en femma, men inte lika höga procent i testerna som Deepal. Förarsäkerheten hamnar på hela 95 procent för Deepal, medan Volvo når upp till 88. När det kommer till barnstolar och säkerheten för de minsta har Volvo 85 procent och Deepal 87.
Volvo fick avdrag får medelmåttigt skydd av bröstet hos baksätespassagerare vid en frontalkrock. I sidokrock mot en stolpe var skyddet av bröstet svagt. När det kommer till hur väl bilarna upptäcker fotgängare var Volvo aningen bättre. Däremot var Volvo lite bättre än Deepal när det kommer till stöldsäkerhet.
– Vi märker att många biltillverkare fortsätta att ta sina säkerhetsåtaganden på allvar. Man förbättrar trafiksäkerheten, integrerar avancerad teknik och prioriterar skyddet för trafikanter, säger Michiel van Ratingen.
En överraskning var att Renault 5 som är en av favoriterna att bli Årets Bil i Europa tappade en stjärna och hamnade på bara fyra stycken, precis som märkets andra bil Alpine 290. Euro NCAP påminner oss om 1990-talet då den franska biltillverkaren sällan nådde så bra resultat på krocktesterna.
De här bilarna fick fyra stjärnor
Renault 5
Alpine A290
MG ZS Hybrid
Hyundai Santa Fe (standard)
De här bilarna fick fem stjärnor
Maxus E-terron 9
Mazda CX80
Deepal S07
Porsche Macan
Volvo EX30
Audi A5
Leapmotor C10
Mini Countryman
Subaru Forester
Lexus LBX
Hyundai Santa Fe (extra utrustning)
Källa: EURO NCAP
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.