Nu har sex av de nyaste elbilsmodellerna satts på prov i ett nytt räckviddstest. Carwow och Mat Watson körde bilarna i vårväder tills batterierna var helt tomma. Den bil som klarade sig bäst kom en sträcka motsvarande 86 procent av sin utlovade räckvidd.
Flera räckviddstester har i vinter väckt stor uppmärksamhet. Det största har gjorts av Norges Automobilförbund NAF och tidningen Motor. Där testades 29 bilmodeller i vinterkyla med mellan fem och tio minusgrader. Tesla Model S slog nytt rekord samtidigt som flera bilmodeller kom kortare än förväntat.
Nu har ytterligare ett test gjorts i mer vårlika temperaturer av de allra senaste elbilsmodellerna. Mat Watson på Carwow har kört Audi Q4 e-tron Sportback, Genesis GV60 (som ännu inte finns i Sverige), Mercedes EQA, Nissan Ariya, Tesla Model Y Long Range och Volkswagen ID.Buzz tills batterierna var helt tomma.
Bilarna hade klimatanläggningarna inställda på 20 grader och förarna fick inte använda sätesvärmen. Körläget stod på normal, och inte eco. Under testet var det vårliknande temperaturer i Storbritannien.
Volkswagen ID.Buzz
Den elbil som stannar först är Volkswagen ID.Buzz. Det är inte särskilt förvånande eftersom busskarossen inte är särskilt strömlinjeformad, och minibussen är också relativt tung. ID.Buzz kom 327 km mot den utlovade räckvidden på 408 km, det motsvarar 80 procent av WLTP-räckvidden. Den spatiösa busskarossen ger också testets högsta förbrukning.
Mercedes EQA
Mercedes minsta elbil EQA gick snålare än ID.Buzz, men eftersom batteriet är mindre kom bilen inte särskilt mycket längre. Efter 335 km stannade Mercan helt. Det motsvarar 79 procent av den utlovade räckvidden på 424 km.
Audi Q4 e-tron Sportback
Audis elbil Q4 e-tron använder exakt samma batteri på 77 kWh som ID.Buzz och har även samma elmotor på bakaxeln. Bilen hade den sämsta kvoten mellan utlovad räckvidd och verklig räckvidd, bara 75 procent. Men genom att den är mer strömlinjeformad än ID.Buzz kom den ändå 378 km av de 504 km.
Genesis GV60
Den här elbilen säljs inte i Sverige, men den delar mycket av tekniken med Hyundai Ioniq 5, så kanske är det ändå av visst intresse för svenska läsare. GV60 klarade 79% av sin utlovade räckvidd och stannade efter 407 km.
Nissan Ariya
Nissans nya elbil Ariya var en positiv överraskning i räckviddstestet och den bil som i störst utrsträckning lever upp till utlovad räckvidd. Nissan klarade hela 86 procent av WLTP-räckvidden. Airya fick stopp efter 430 km jämfört med utlovade 500 km.
Tesla Model Y Long Range
Återigen vinner Tesla ett räckviddstest. Model Y Long Range klarade 86 procent av den utlovade räckvidden innan batteriet var tomt, bilen kom 459 km jämfört med utlovade 533 km. Teslan var även den elbil som hade den klart lägsta elförbrukningen, bilen drog omkring 1,6 kWh per mil. (Fotnot: Carwow har räknat fel på den utlovade WLTP-räckvidden)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter