Nya råd för byte till sommardäck efter olycksvåg

Varning för livsfarliga missar vid bytet till sommardäck. Varje år orsakar tappade hjul 900 trafikolyckor. Inför årets däckbyte uppdaterar däckbranschen sina råd både till verkstäder och bilister – du hittar dem längst ner i artikeln. 
– De här olyckorna sker helt i onödan och skulle kunna förhindras med bättre kunskap och arbetsmetoder, säger Cecilia Blom Hesselgren vid Bilprovningen.

Felaktiga däckbyten orsakar 900 olyckor varje år

En ny rapport från Svenska däcksäkerhetsrådet visar att omkring 900 svenska bilolyckor varje år orsakas av tappade hjul efter däckskiften. Drygt 5 000 personer har deltagit i en undersökning våren 2023.
– Det handlar om att göra rätt vid däckskiftet, till exempel hålla rent, dra åt lagom hårt och att kontrollera att bultar eller muttrar sitter korrekt efter 5 till 10 mils körning, säger Cecilia Blom Hesselgren, Bilprovningen.

Uppdaterade råd för hjulskifte

Däckbranschen har däcken uppdaterat sina råd både till verkstäder och bilister. Många tror felaktigt att däcken ska dras åt så hårt som möjligt, med det viktigaste är att de dras åt rätt. Även proffsen gör misstag och här kan stress i verkstäderna och den korta skiftestiden på våren kan vara en viktig orsak.
– Det viktigaste rådet är att kontrollera att hjulet sitter som det ska några mil efter däckbytet. Då kan man även kompensera för eventuella fel som kan ha skett vid montaget. Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna, säger Peter Norlin, Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas Förening.

Dra rätt – inte för hårt

Tvärtemot vad många tror så är det inte särskilt mycket vanligare att de som själv skiftat hjul tappar dem. Undersökningen visar att andelen som hade tappat ett hjul var något lägre bland de som valde att ta hjälp av en verkstad, men skillnaden var inte så stor. Däckbranschen har nu sett över råden för däckskifte på personbilar.

– Den korta skiftestiden med bara två veckor på våren drabbar inte bara de som arbetar i däckverkstäderna, som får en väldigt besvärlig arbetssituation, det ställer också till det för kunderna. Dels kan det bli svårt att få hjulen bytta i tid, dels ökar stressen i verkstäderna risken för misstag, säger Lasse Dahlqvist, Däckspecialisternas Riksförbund.

Sex av tio bilar får skador

Förutom risken för personskador vid olyckorna så går bilen ofta sönder. Undersökningen visar att sex av tio fordon fick skador, fyra av tio mindre skador och två av tio allvarliga skador med behov av bärgning.
– Tappade hjul kan innebära stora kostnader för bilister och försäkringsbolag. Även om undersökningen visar förhållandevis få fall med svåra personskador finns en förhöjd risk för att människor skadas. Dels kan bilisten tappa kontrollen, dels kan det lösa hjulet fara i väg och träffa någon annan, säger Anders Ydenius, Folksam.

Nya råd – så gör du däckbytet säkert och korrekt

  1. Tabort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
  2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontakt ytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
  3. Byt ut skadade,slitna och kraftigt korroderade delar.
  4. Smörj integängorna eller ytorna före montering.(Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)
  5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).
  6. Montera det nyahjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster(korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
  7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
  8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget.
    Källa: STRO

Då ska du byta till sommardäck

Senast 16 april ska du ha bytt bort dubbdäcken på bilen om du inte ska köra i vinterväglag. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Fakta Svenska däcksäkerhetsrådet

Svenska däcksäkerhetsrådet är ett forum för utbyte av kunskap och erfarenheter kopplade till däck, trafiksäkerhet och andra hållbarhetsfrågor. I rådet deltar representanter för däck- och fälgbranschen, fordonsbranschen, Trafikverket, Transportstyrelsen, VTI – Statens väg- och transportforskningsinstitut, Bilprovningen, Försäkringsbranschen samt universitet och högskolor.
LÄS ÄVEN: