Nya Mercedes S-Klass slår rekord i lyxighet och förfining.
Fiberoptisk belysning ska göra att bilen känns som ”den tredje platsen” efter ditt hem och ditt arbete.
Kabinen har inspirerats av yachter och köparna kan välja mellan fem olika baksäten.
Nya Mercedes S-klass får en helt ny typ av belysning med hundratals fiberoptiska lampor som i sin tur har 250 LED-lampor. Den nya lamporna är även ihopkopplade med förarstödsprogrammet och kan varna med rött ljus eller ge energibelysning när du är trött. De ska gå som en ljuslinje genom hela kupén.
Mercedes går så långt att de kallar bilen den tredje platsen efter hemmet och bostaden. Kanske inte helt fel, eftersom en S-klass kostar som en bättre sommarstuga? Mercedes lovar också att innerutrymmena är ytterligare förbättrade i den redan rymliga S-klass. Köparna kan välja på fem olika baksäten, bland annat ett du kan fälla och ligga i.
Sedan tidigare har Mercedes lovat att förarstöds- och infotainmentsystemen innehåller helt ny teknik med 3D-projektion på vägen. Infotainmentsystemet innehåller en mängd nya funktioner och effekter.
Den ombonade och avantgardistiska designen vi sett i de senaste årens Mercedes-bilar är borta. 27 av de tidigare knapparna är utkastade och förarmiljön består nu av två skärmar och en avskalad panel. Dels en helt ny 3D-skärm framför föraren och dels en stor stående skärm i mitten.
Dessutom finns tre skärmar i baksätet. Mercedes har dock inte gått lika långt som Tesla. De behåller en del kontroller och har alltså ett nytt 3D-kluster framför föraren. Säkerhetsfunktioner som belysning och vindrutetorkare styrs via spakar och vred. Dessutom går det att kontrollera klimatanläggningen via några knappar under displayen.
En stor nyhet är att alla skärmarna har en 3D-effekt så att det faktiskt känns som att det finns knappar på skärmarna. Skärmen ska likna en rumsvy som gör det mer intuitivt att hitta. Alla skärmar har haptisk feedback när du trycker, det ger en knappliknande känsla. Dessutom kan bilen startas med ditt fingeravtryck via skärmen. Vill du vara ännu säkrare kan du kombinera det med ansiktsigenkänning och din röst. På så vis kan du betala med bilen.
En av de största nyheterna är en ny heads Up-display i vindrutan med augmented reality (AR). Den har också 3D-effekt, vilket innebär att bilen kan förstärka vägen med olika vägmärken och markeringar på ett sätt som inte kunnat göras tidigare. Skärmstorleken i gatan motsvarar en 77-tums platt-tv. Det kan handla om avstängningar som läggs på vägbanan, kurvmarkeringar och avståndsassistent.
Om föraren säger ”Jag är trött” startas ett program för energigivande massage och temperatur. Även baksätespassagerarna kan piggas upp på samma sätt.
Mercedes ger baksätespassagerarna i limousinen S-klass ett minst lika vasst infotainmentsystem än framsätespassagerarna. Du kan till exempel titta på en powerpointpresentation, film eller ha videokonferens i baksätet via tre olika skärmar. Eller dela din skärm med baksätesgrannen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter