Nyregistreringen av bilar ökade med fem procent i februari.
Den uppåtgående trenden för elbilar är bruten – de minskade något, trots en stark spurt.
– Årets ökning är väntad eftersom registreringssiffrorna i januari och februari ifjol var dämpade efter rekordregistreringar i december 2019 inför fordonsskattehöjningen 1 januari 2020, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden.
Laddhybrider fortsätter att öka kraftigt i Sverige, medan elbilarna backar något. Andelen laddbara bilar blev 34,8 procent i februari, jämfört med 25 procent ifjol.
–Detta är en följd av den stora osäkerheten kring årets styrmedelsförändringar i form av bland annat justeringar av Bonus-malussystemet och höjd förmånsskatt. I slutet av förra året lanserades många populära laddbara modeller. Det gav en ketchupeffekt då många fick sina leveranser av beställda bilar i december, vilket också bidrog till inbromsningen, säger Mattias Bergman.
Laddhybriderna ökar med 63 procent och står för 82 procent av alla laddbara fordon medan elbilarna minskar med 1,1 procent. Det nya bonus-malussystemet som träder i kraft i april har bidragit till denna utveckling. Laddhybriderna får då i snitt 10 000 kronor lägre bonus samtidigt som elbilarna får motsvarande höjning. Troligen väntar många med elbilsköpet tills bonusen höjs.
De tre mest sålda bilmodellerna kommer från Volvo: V60, XC40 och XC60. Mest sålda elbil blev Kia Niro, tätt följd av Polestar 2.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter