Ett nytt forskningsgenombrott gör att litiumjonbatterier kan behålla mer räckvidd vid kalla temperaturer. Genom att förändra elektrolyten i batteriet fungerande det i tempertaturer ner till –80°C. Men batterierna med den nya kemin kan bli dyrare.
Elbilarnas minskade räckvidd i kalla vintertemperaturer är en nackdel som blir särskilt påtaglig i ett land som Sverige. Många elbilar kan tappa 40-50 procent av sin räckvidd i riktigt kalla temperaturer. Orsaken är både att batterikemin fungerar sämre och att bilens värme slukar energi.
Nu har forskare vid Zhejiang University i Kina hittat ett sätt att förändra litiumjonbatterier så att de blir mer köldtåliga. De ger elektrolyten en ny sammansättning, vilket gjorde att batterierna fungerande bättre i kalla temperaturer, rapporterar Nature.
Elektrolyten gjordes av ett lösningsmedel som heter fluoracetonitril (FAN). Det gjorde att batteriet fortfarande fungerande vid –70°C och ledningsförmågan var då 10 000 gånger bättre än hos dagens batterier. Vid –80°C fanns halva kapaciteten kvar. Vid ett test vid –35°C hade batteriet fortfarande kvar 76 procent av sin kapacitet.
Studien är mycket lovande, men det kan dröja innan batterier med den nya elektrolyten kommer i produktion. Att förändra elektrolyten är ett stort projekt och många ytterligare tester behövs. Dessutom blir den nya kemin betydligt dyrare än tidigare, så vi får stå ut med lägre räckvidd på vintern ett tag till.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter