Ny elmotor utan magneter kan revolutionera elbilar

En ny elmotor utan magneter kan förändra elbilar. Motorn från tyska ZF görs utan magneter, har noll friktion och tar bort behovet av sällsynta jordartsmetaller. Så här fungerar elmotorn som kan revolutionerad elbilar. 

Att elmotorer i en elbil använder sällsynta jordartsmetaller brukar vara en av de främsta invändningarna mot elektrisk mobilitet. Men nu kommer en ny elmotor från tyska ZF som kan ändra på den saken. ZF har tagit fram en ny induktionsmotor utan magneter. Enkelt uttryckt så skickar den nya motorn ut induktionsimpulser inifrån rotorn och inte på statorn. 

Den nya motorn sägs ha flera fördelar. Bland annat ska den vara mer kompakt och behöver inga lager, glidelement eller borstar. Det minskar friktionen och ökar effektiviteten. ZF hävdar att motorn ska ha 5-15 procents högre verkningsgrad än dagens elmotorer som används i elbilar. Dessutom ska CO2-utsläppet vid tillverkning vara 50 procent lägre. 

Motorn kallas för In Rotor Inductive Excited Synchronous Machine, förkortat I2SM. Den är framtagen för att fungera med den senaste 800-voltstekniken som blir allt vanligare på elbilar.