Ny bil billigare än beg – Tesla startar nytt räntekrig

Tesla trappar upp räntekriget på svenska bilmarknaden. Bara dagar in på det nya kvartalet sänker de sin låneränta till 0,74 procent igen. Därmed blir en helt ny Tesla billigare än många begbilar. 

Tesla Model Y lyckades i sista sekunden gå förbi Volvo XC60 som den mest sålda bilmodellen i Sverige under första halvåret i Sverige. Enligt officiella siffror skiljde det bara några få bilar. Länge låg Tesla långt bakom Volvo, men bakom den sensationella spurten som gav Tesla segern på bilmarknaden fanns ett speciellt vapen: 0,74 procents ränta. 

Förra kvartalet införde Tesla inte sin räntekampanj förrän i maj månad – nu införs den redan i början av kvartalet. En Tesla Model Y har nu 0,74 procents ränta medan Model 3 får 1,99 procent. En del av reaeffekten försvinner när den låga räntan är mer eller mindre konstant, men det är lika fördelaktigt som tidigare för bilköparna, och dåliga nyheter för många konkurrenter som lär tvingas till prissänkningar och egna ränterabatter. 

En begagnad Volvo V90 från 2021 kostar omkring 400 000 kronor hos många bilhandlare. Den får hos flera handlare fall högre månadskostnad än en splitterny Tesla Model Y. Orsaken är de flesta bilhandlare har en ränta på 8-9 procent, medan Tesla sänkt sin ränta till 0,74 procent. Dessutom spar köparen pengar på att den nya bilen bara behöver halvförsäkring då den har vagnskadegaranti.

Teslas kampanj har fått köparna att rusa till märket i Sverige igen, och är väldigt fördelaktigt för bilköparna. Det innebär att månadskostnaden för Model Y med bakhjulsdrift hamnar på 4385 kronor i månaden före ränteavdrag om lånet tas med 20 procents kontantinsats på 110 834 kronor. Bilen har ett pris på 554 170 kronor. För att hitta en begbil med samma månadskostnad behöver du går ner till en bil för cirka 400 000 kronor hos en bilhandlare som erbjuder 8 procents ränta.

Teslas räntesubventioner får märkliga konsekvenser. En ny Tesla Model Y blir i de allra flesta fall billigare än en begagnad. Dessutom blir det billigare att köpa  bilen med lån än kontant. Den får även billigare ägarkostnader än många nyare begagnade bilar med förbränningsmotor. Dessutom får köparna en billigare försäkring än på begbilar, då nya bilar har vagnskadegaranti. Det som eventuellt kan grusa kalkylen är om restvärdet på Teslan blir lägre än beräknat.

Den stora räntesänkningen innebär att Tesla sannolikt betalar subventioner på långt över 50 000 kronor till finansbolagen. I vanliga fall ligger räntan på billån på 7-9 procent. Det är även en dum idé att betala din Tesla kontant, för det lönar sig inte. För den som har pengar på banken innebär kampanjen att det är billigare att köpa med billån än att betala  bilen kontant, då pengarna kan stå kvar på bankkontot med en ränta på över 4 procent.
LÄS MER: