Regeringen vill höja skatten på nya bensin- och dieselbilar nästa år för att finansiera elbilsbonusen.
En vanlig Volvo V60 får nu 9442 kronor per år i skatt – en höjning med 22 procent. En VW Golf höjs med 40 procent.
− Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen, säger miljö- och klimatminister Per Bolund.
Den som vill köpa en ny bensin- och dieselbil kan räkna med rejäla skattehöjningar igen i mitten av nästa år. För att systemet med bonus till laddhybrider och elbilar ska gå ihop behöver de som kör på bensin och diesel betala mer. Dessutom vill regeringen styra mot mer miljövänliga bilar.
Det innebär att utsläppsgränsen för när den förhöjda fordonskatten för bilar med höga koldioxidutsläpp sänks till 75 gram per km, dessutom sänks gränsen för att betala högre CO2-tillägg på. Därtill sänks bonusen för laddhybrider till max 20 000 kronor. Den som köper en elbil eller laddhybrid som är dyrare än 700 000 kronor får ingen bonus alls.
– I takt med utvecklingen på nybilsmarknaden behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt anpassas, både för att fortsatt ge god miljöstyrning och för att systemet som helhet ska gå ihop, skriver minstrarna Per Bolund och Thomas Eneroth i sitt pressmeddelande.
Konkret innebär det att en Volvo V60 B4 som i dag har en årsskatt på 7712 kronor får en ny skatt på 9442 kronor per år, en höjning med 22 procent. En Volkswagen Golf I.5 TSI 150 som i dag har en skatt på 4173 kr får en ny skatt på 5878 kr, en höjning på 40 procent.
2021 | 2022 | 2023 | |
Maximal bonus (kr) | 70 000 | 70 000 | 50 000 |
Lägsta bonus (kr) | 10 000 | 5 000 | 5 000 |
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) | 60 g | 50 g | 30 g |
Bonus gasbil (kr) | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Högsta bonus laddhybrid | 45 000 | 20 000 | 10 000 |
Regeringen tillför också medel till klimatbonussystemet för att pengarna ska räcka till att alla de som i år köpt eller ska köpa en bonusbil får ut sina pengar. Regeringen föreslår därför i höständringsbudgeten för 2021 ett tillskott med 1 900 miljoner kronor för att finansiera den ökade kostnaden för klimatbonusen.
− Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, säger miljö- och klimatminister Per Bolund.
Så mycket höjs bilskatten 2022 – lista 15 bilmodeller
Bilmodell | Ny skatt | Höjning |
Audi A3 30 TFSI | 5 842:– | 39% |
Audi A4 Avant 40 TDI Quattro | 9 687:– | 22% |
BMW 320d xDrive Touring | 9 105:– | 23% |
BMW X1 sDrive20i | 11 122:– | 18% |
Dacia Duster dCi 115 4X4 | 9 687:– | 22% |
Hyundai Ioniq Hybrid | 3 570:– | 82% |
Kia Niro Hybrid | 4 105:– | 64% |
Kia Sorento 2,2 CRDi 8DCT | 15 363:– | 13% |
Nissan Qashqai MT 2WD Mildhybrid 140 | 8 350:– | 26% |
Renault Captur Intens TCe 90 | 6 634:– | 35% |
Toyota Corolla Touring Sports Hybrid 1,8 | 3 142:– | 104% |
Toyota RAV4 Hybrid | 6 106:– | 38% |
Volkswagen Golf eTSI 110 | 4 961:– | 48% |
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 200 DSG 4Motion | 14 053:– | 14% |
Volvo XC60 B5 AWD | 11 914:– | 17% |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter