Privatleasing har gjort succé bland bilisterna.
Nu finns chansen att privatleasa en Koenigsegg utan att behöva köpa bilen.
Men månadskostnaden är svettig: En enda månad kostar lika mycket som att leasa 138 Dacia Sandero.
Privatleasing har blivit många svenskars favorit, och ungefär hälften av alla nybilar som registreras på privatpersoner är upplåtna genom privatleasing. I stället för att köpa bilen betalar du en fast månadskostnad där det oftast också ingår service och ibland även försäkring. Avtalet brukar löpa under tre år. Volkswagen, Kia, Dacia och Toyota är märken som har gjort succé på leasingmarknaden i Sverige.
Men leasingen behöver inte stanna vid en småbil. Nu har ett amerikanskt företag vid namn Luxury Lease Partners gjort det möjligt att privatleasa den svenska hyperbilen Koenigsegg.
Sedan tidigare har firman Lamborghini, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce och McLaren i sitt stall. Nu tar de in en Koenigsegg CCXR Trevita i flottan, en unik bil som tidigare troligen har ägts av boxningsvärldsmästaren Floyd Mayweather. Endast två exemplar av modellvarianten som är gjord i silverkolfiber finns.
Men så klart kostar det en slant att privatleasa en Koenigsegg, närmare bestämt 215 000 kr per månad. Kostnaden motsvarar över 11 elva års privatleasing av Dacias biligaste modell Sandero i Sverige. Så frågan är vad du skulle välja, en månad i Koenigsegg eller 11 år i en Dacia?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter