Northvolts ödesutmaning: ”Vi står i ett avgörande”

Det är nu det avgörs om Northvolt ska lyckas starta en europeisk batteriindustri. Eller om all tillverkning av batterier kommer att ske i Asien. 
– Nu står vi i ett avgörande för den här industrin i Europa med stor konkurrens från Asien både på batterier och elbilssidan, säger bolagets avgående finanschef till Ekot i Sveriges Radio.

Northvolt har nu vidtagit flera åtgärder efter krisen som slog till mot bolaget i juni. På kort tid kom nyheterna att Northvolt lägger ner sin kommande fabrik i Borlänge och förlorar en order på 22 miljarder från BMW. Dessutom utreds tre oförklarliga dödsfall bland personalen på Northvolt i Skellefteå av polisen. 

Den svenska batteritillverkaren som meddelat att förlusten för förra året blev 12,5 miljarder kronor möblerar om i toppen. Alexander Hartman som varit finanschef i nästan åtta år och tagit in 160 miljarder till Northvolt byts ut mot Pia Aaltonen-Forsell som arbetat på Outokumpu. Hartman blir istället transformationsschef, och ska ansvara för Northvolts anpassning till de nya tuffa villkoren på marknaden. 

Fabriken i Skellefteå har inte alls fått i gång produktionen

För Ekot i Sveriges Radio erkänner han utan omsvep att att det är nu ödet avgörs för Northvolt och dess 6000 anställda. 
– Nu står vi i ett avgörande för den här industrin i Europa med stor konkurrens från Asien både på batterier och elbilssidan. Samtidigt som vi ser vikten av den här industrin i Europa och en tydlig plats för Northvolt, säger Alexander Hartman till Sveriges Radio

Northvolts upptrappning av produktionen i fabriken i Skellefteå har gått betydligt långsammare än planerat och nu måste verksamheten ses över. Nu måste fabriken få igång produktionen fullt för att Northvolt ska kunna bygga klart sina fabriker i Tyskland och Kanada med Skellefteå som förlaga.
– Det är klart att det tagit längre tid än vad vi tänkt, men vi ser att det går åt rätt håll, säger Hartman. 

Northvolt ska ha en orderstock på cirka 600 miljarder kronor. Några risker för att fler tillverkare, i likhet med BMW, ska riva ordrar ska inte existera. Enligt Hartman är efterfrågan bra, och de har ett fortsatt bra samarbete med sina kunder. 
LÄS MER: