På en skrothög ute i skogen i Tennessee, USA bland drygt 3000 trasiga motorcyklar, fyrhjulingar och hundratals bilar står det en rosa Cadillac-limousine från 1963. Bilen ser inte mycket ut för världen efter flera år på skroten, men faktum är att den en gång i tiden tillhörde självaste Elvis Presley. Eller gjorde den det?
På en bilskrot i Tennessee har det i åratal stått en rosa Cadillac-limousine från 1963 och rostat ute i skogen. Nu har den hittats och frågan som alla ställer sig är; kan det verkligen vara självaste Elvis “King of Rock and Roll” Presleys bil?
– Jag har haft den i några år, det var en kille i trakten som kallades “Cowboy”, en gammal vän till Elvis som lämnade den här, säger skrotens ägare Steve Stuart.
Men bara för att det är en rosa Cadillac som ligger rätt i tiden betyder det inte nödvändigtvis att det är Elvis bil. Samtidigt är det ju allmänt känt att han hade en grej för rosa bilar. Hans första rosa Cadillac var en Fleetwood Series 60 från 1954, men han köpte också en 1955 års modell i blått som han hade målat om i rosa. När han kom tillbaka från militärtjänsten köpte Elvis en Coupe de Ville från 1961 i vitt och rosa.
– Det är ju verkligen hans stil, med den mjuka interiören där bak, säger en i Turnin Rust-temet.
Steve Stuart förklarar att “Cowboy” hävdade att han fått bilen från Blue Ridge, Georgia men att ryktet säger att den egentligen kommer från Atlanta. Därefter kallnar spåren.
– Den ska ha stått parkerad i Atlanta i många år men det är vad ryktet säger, vi vet egentligen inget mer, jag är inte 100 % procent säker på att det är Elvis bil. Det är ett mysterium, säger Steve Stuart.
Men när ditresta Youtubekanalen “Turnin Rust” tittar lite närmare på bilen, precis intill gångjärnen vid en av sidodörrarna så finner det bilens serienummer och en liten namnskylt som det mycket riktigt står “ägare: Elvis Presley” på. Precis intill finns det ytterligare en namnskylt med rockstjärnans signatur ingraverad. Men signaturen syns inte så tydligt längre och det finns ingen dokumentation som stärker deras autenticitet.
Bilen har också texten “Elvis fans must rock & roll”, skrivet i stora bokstäver på sidan av bilen, vilket skulle kunna tolkas som en hyllning till rockstjärnan och att bilen kördes av beundrare, för nog tusan hade han beundrare. Det verkar också som att interiören är förhållandevis standard, vilket inte känns särskilt Elvis. Han hade nämligen en grej för tjusiga saker och lyxiga detaljer.
Men Elvis hade också en grej för att beställa bilar och ge bort i present, vilket eventuellt skulle kunna vara fallet med den här. Ett annat alternativ skulle kunna vara att den beställdes i Elvis namn men kördes av någon annan. Det var nämligen rätt mycket spring på Elvis berömda herrgård, Graceland. Men fram tills dess att någon tar sig i kragen och faktiskt gör en ordentlig bakgrundskoll av bilen är det svårt att göra annat än spekulera.
Vad som kan fastslås är i alla fall att bilen är i akut behov av en upprustning. Den är rätt så ordentligt rostig, färgen är riktigt sliten och taket läcker. Det positiva är att det fortfarande sitter en motor under huven, förmodligen en 6,4 liters OHV V8, som när det begav sig erbjöd hela 325 hästkrafter och 538 Nm i vridmomentet. Mätaren visar 83 000 kilometer.
Vare sig det ena eller det andra så vill inte Turnin Rust att bilen förfaller mer än nödvändigt. Det finns ju bara en Elvis och ifall det är Rock-kungens bil så måste de försöka göra något åt saken, eller åtminstone se ifall det kan få igång den. Något som de faktiskt lyckas med efter en stunds fixande och donande. Vad som händer härnäst får tiden utvisa men i slutet av Youtubekanalen Turnin Rusts video verkar det som att fortsättning följer.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.