Polisens nya bilar från Volvo Cars har drabbats av flera motorhaverier, avslöjar Vi Bilägare. Nu måste motorerna byggas om.
– Topplockspackningen byts för att bättre klara de påfrestningar polisbilars högre vikt utgör, säger Magnus Holst på Volvo Cars pr- och kommunikationsavdelning.
Polisen har köpt in 2200 bilar från Volvo Cars av modellerna Volvo V90, V90 Cross Country, XC60 och XC90. Totala kostnaden är två miljarder kronor under åtta år. Nu avslöjar tidningen Vi Bilägare att motorerna i vissa av polisens bilar inte klarar av den tuffa körningen polisen utsätter dem för. Det handlar om bilar av årsmodell 2020-2022 med dieselmotorer med dieselmotorer med fyra cylindrar och två liters cylindervolym.
Motorerna i flera bilar har havererat på grund av att topplockspackningen är för svag för polisens hårda användning och den tunga vikten. Bilar måste nu tas in för att byggas om, totalt handlar det om 340 bilar där topplockspakcningen löpande ska bytas ut.
– Det har handlat om några fall hos oss som har behövt bytas ut, säger Malin Sahlström, pressekreterare på polisens nationella mediecenter till Vi Bilägare.
Sedan tidigare har polisen haft problem med att få använda tekniken i de nya Volvobilarna. Bilarna har 360-graderskamera och en ny fartradar som kan ta fast både mötande och passerande fortkörare. Men av integritetsskyddsskäl har polisen inte fått börja använda utrustningen i bilarna. Försvarsmakten och polismyndigheten utreder också om Volvo Cars ska bojkottas sedan ägarbolaget Geely svartlistades av Ukraina.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter