Miljonras för fordonsskatter – detta är orsaken

Statens inkomster från fordonsskatt rasar, kan Carup avslöja. Skattefria elbilar får skulden när staten tjänar mindre pengar. 
– Elbilar genererar mindre skattepengar än fossila bilar, säger Jonny Geidne, analytiker på Transportstyrelsen.

Sedan 2021 har intäkterna för vägtrafikskatten minskat med nästan en miljard kronor, visar siffror som Carup tagit fram. För varje år fortsätter det att minska. Enbart förra året försvann 453 miljoner. Transportstyrelsen har ännu inte gjort en grundlig analys, men ser bara två tänkbara anledningar. 
– Det finns två anledningar till att vägtrafikskatten minskar. Det ena är att det finns färre skattepliktiga bilar, när de minskar blir det också mindre skatteinkomster, säger Jonny Geidne.

Men antalet bilar i trafik på våra vägar har legat konstant, enligt Trafikanalys. Då återstår bara den enda rimliga förklaringen. Anledningen till att staten får in mindre pengar genom vägtrafikskatten beror på allt fler elbilar. De betalar bara 420 kronor per år. Att nya förbränningsbilar kan ha malusskatt på 10 000-20 000 kronor per år har inte lyckats kompensera.
– Den andra anledningen är att vi har fler elbilar. De genererar mycket mindre skatteintäkter än bilar med fossila motorer.  Jag har inte hunnit analysera de här siffrorna ännu, men det är de enda anledningar som vi kan komma på, säger Jonny Geidne.

Statens intäkter från fordonsskatten senaste fem åren: 

2024: 18 202 miljoner kronor
2023: 18 655 miljoner kronor
2022: 19 012 miljoner kronor
2021: 19 151 miljoner kronor
2020: 18 256 miljoner kronor
Källa: Transportstyrelsen

Det här får kritik från tidningarnas ledarsidor. Allra helst på landsbygden är man upprörda över att elbilsägare kommer undan skatter.
– Efter de första fem skattefria åren landar fordonsskatten för en elbil på blygsamma 360 kronor per år. Detta trots att elbilar, på grund av sina tunga batterier, ofta väger mer än motsvarande bensin- eller dieselbil. Det här innebär att elbilar inte bidrar proportionerligt till finansieringen av slitaget på infrastrukturen. Det är varken rättvist eller hållbart, säger Per Ola Olsson.

Prognosen säger att skatteintäkterna kommer att fortsätta minska. Regeringen och miljöminister Romina Pourmokhtari arbetar dessutom med att införa ännu fler subventioner för elbilsägare. Samtidigt betalar elbilsköpare mer i moms.
– Vi arbetar för fullt med att plocka fram regelverket för elbilspremien, säger miljöministern.

Bilexperten Ronny Svensson på Ynnor förutspår att intäkter från utsläpprättigheter kommer att kompensera, och att en kilometerskatt kan komma.

Men experten Ronny Svensson tror ändå att staten till slut blir de stora vinnarna.
– Det är kanske så nu. Men om tio år kommer det mycket pengar från utsläppsrättigheterna. Man kanske tappar någon miljard nu, men sedan kommer det massor med miljarder, säger han.
– Man lägger skatter på bensin och diesel med start 2027. Då kommer det att rulla in 40 extramiljarder istället, säger Ronny Svensson. 

I framtiden kommer skattesystemet att förändras i grunden. Det tror i alla fall experten, trots att de flesta partier idag säger att de inte vill inför det.
– Sedan tror jag att vi får en så kallad kilometerskatt. En skatt som baseras på hur mycket man kör, men det ligger mycket längre fram i tiden, säger Ronny Svensson. 
LÄS MER: