Två nya vätgasbussar för 15 miljoner kronor köptes in till Sandviken. Det vara bara ett litet problem. Ingen hade kollat om bussarna kunde tankas.
Många ser vätgasfordon som en lösning för tyngre trafik, vid sidan av elektrifiering. Men än så länge finns det inte så många tankstationer. Men i Sandviken finns det i alla fall redan en tankstationer ända sedan 2016.
Därför köpte regiontrafikbolaget X-trafik in två vätgasbussar för totalt 15 miljoner kronor in för att användas i Sandviken. Men det slutade i totalt fiasko. Ingen hade kollat om bussarna verkligen kunde tankas på vätgasstationen i Sandviken.
Det visade sig att tankstationen inte kunde leverera trycket på 350 bar vid tankning som bussarna krävde, visar Sveriges Radio Klotets granskning av projektet. Istället kunde stationen bara användas för personbilar på 700 bar.
– Vi blev mäkta förvånade, säger Andreas Eriksson, chef för regiontrafiken på X-trafik, om upptäckten.
Bussarna har blivit stående ända sedan 2021 och kostat 3,6 miljoner kronor i avskrivningar utan att kunna användas. Det totala inköpspriset för två bussar ligger på 15 miljoner kronor. Men nu har äntligen den nya ägaren Hynion fått igång tankningen på 350 bar i vätgasstationen och bussarna ska nu gå att använda.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter