Mercedes U-sväng: Satsar på nya supermotorer

Mercedes svenske chef Ola Källenius backar ny ytterligare från den totala omställningen till elbilar. Nu ska Mercedes. Mercedes ska nu satsa på att ta fram ”elektrifierade högteknologiska förbränningsmotorer”.
– De kommer att hålla långt in på 2030-talet, säger Ola Källenius. 

Först fick Mercedes backa från beslutet att lägga ner bensin- och dieselmotorer helt från 2030. Nu går svenske Mercedes-chefen ett steg längre i sin omvändelse. Nu ska Mercedes tvärt emot tidigare planer investera stort i framtida förbränningsmotorer. 

– Vi investerar 14 miljarder euro i forskning och utveckling och i våra anläggningar med fokus på digitalisering, elektromobilitet och högteknologisk förbränningsmotorteknologi, säger vd Ola Källenius till WirtschaftsWoche

En ny S-klass från 2026 blir den första bilen med de nya högteknologiska förbränningsmotorerna.

Beslutet innebär att Mercedes hoppas att ha toppmoderna drivlinor med förbränningsmotorer i sina bilar även efter 2030. Det handlar främst om toppmoderna laddhybrider som kan köra längre sträckor helt elektriskt och köras med förbränningsmotorer på långresor på autobahn. Nu ska Mercedes fabriker bli flexibla för att kunna erbjuda det kunderna vill ha. 
– Våra motorer kommer alltid att vara på den allra högsta tekniknivån. Annars skulle vi plötsligt stoppa vår förbränningsmotorverksamhet 2027/28, säger Källenius till WirtschaftsWoche.

Det första konkreta beviset på den nya strategin blir den uppdaterade S-klassen som kommer i mitten av 2026. Den kommer att ha en toppmodern laddhybriddrivlina, vilket kan innebära lång elektrisk räckvidd och en bränslesnål förbränningsmotor på längre resor. Enligt WirtschaftsWoche utgår Ola Källenius nu från ett scenario där varannan bil år 2030 har en elektrifierad högteknologisk förbränningsmotor.  
LÄS MER: