Varför nöja sig med en super-suv när man kan gå till en tysk tuningfirma som skapar en hyper-suv istället?
Möt nya årsmodellen av Mercedes-AMG GLE 63 – med 907 hästkrafter!
Nya Mercedes-AMG GLE63 i grundutförande är sannerligen ingen dålig suv. Med ett grundpris på ca 1,3 miljoner kronor får man väldigt mycket lyx och kraft under huven: en V8 med biturbo på fyra liter och 571 hk. Dessutom har den en 22 hk mildhybridmotor som extra stöd. Det är tillräckligt för att bilen ska klara 0-100 km/h på fyra sekunder.
Toppfarten är begränsad till 250 km/h, men om du beställer AMG Driver-paketet är du tillåten att köra bilen i 280 km/h på frifarts-Autobahn eller en avlyst bana.
Invändigt finns det mesta du behöver, i stort sett allt i bilen styrs med elektriska motorer. Bästa finessen är kanske ändå att avgasröret kan ställas in för att låta högre (eller lägre om du vill ta hänsyn).
Bilen rullar med på enorma 22-tumshjul och har en Panamericana-grill. Dessutom kommer den med AMG Night-paketet med fönsterramarna, ytterspeglarna och dörrlister i svart, samt extra tonade fönster. Även avgaspiporna är svarta.
Enligt Mercedes är den ”elegant, elektrifierad, mycket smidig och dynamisk”. Jo, det är bara att hålla med – modellen är en av marknadens fetaste suv:ar.
Men om man vill ha en ÄNNU kraftfullare Mercedes-AMG GLE63? Ja, då får man bilen som du ser på bilderna.
Den tyska tuningfirman Wheelsandmore har vässat modellen väsentligt, med nästan 300 hästkrafter mer. Man har bl a fixat nya bränslepumpar, uppgraderat turboaggregaten, bytt avgassystem och ny uppdaterad mjukvara till motorn.
Och smakar det så kostar det, närmare 600 000 extra. Det betyder att bilen landar på drygt två miljoner kronor totalt och gör 0-100 km/h några tiondelar snabbare.
Det var BMW som startade trenden med den här typen av lyxiga suv-kupéer när man introducerade X6 för drygt tio år sedan. Så nu är frågan: kommer vi få se en X6 som också trimmats till en hyper-suv?
Maths Nilsson är grundare av Carup.