Mercedes Adenauer räddad ur källare: ”Otrolig”

Pampiga Mercedes Adenauer var märkets motsvarighet till Rolls-Royce. Nu har ett exemplar hittats efter att ha stått bortglömt i en källare i många år. Mercedes otroliga kvalitet gör att bilen kan återfå mycket av sin forna glans bara genom en rekonditionering. 
– Den är helt otrolig, säger WD Detailing i youtube-videon.

Den stora direktörsvagnen Mercedes 300 introducerades 1951 och var Mercedes-Benz första helt nya bil efter andra världskriget. Bilen var framför allt ämnad åt företagsledare och politiker. Den mest berömda ägaren var Förbundsrepubliken Tysklands förste kansler Konrad Adenauer, vilket gjort att 300 fått smeknamnet Mercedes Adenauer. En stor uppdatering av bilen kom 1957, som innebar att den fick

WD Detailing driver en Youtube-kanal där de filmar och lägger upp videos på när de tvättar och gör i ordning bortglömda bilar som behöver lite extra kärlek. I det här avsnittet får man följa teamet när de gör i ordning en gammal Mercedes 300d Adenauer som de hittar efter att den stått i åratal i en mörk källare.

Adenauer beställde hela sex specialanpassade versioner av 300 varav två superlyxiga landaulet-versioner. Ombord på lyxkryssaren fanns bland annat ett skrivbord, heltäckande gardiner för att hålla pressens påträngande fotoblixtar borta och såklart sirener för att kanslern skulle komma fram till sitt viktiga toppmöte ännu snabbare.

300d kom att konkurrera med Rolls-Royce Silver Cloud i både pris, utrustning och prestanda. Man kan säga att 300d motsvarade en fullmatad Maybach snarare än dagens S-klass. Mercedes 300 delade motor, chassi och fjädring med tidens mest avancerade bil, nämligen 300 SL Gullwing, därför var det inte så konstigt att det tog många år för konkurrenterna att komma ikapp. 

Bara drygt 3 000 exemplar av 300d tillverkades mellan 1957 och 1962, och här finns en av dem, bortglömd och täckt med ett tjockt lager damm i en mörk källare.
– Wow, den är helt otrolig, säger DW Detailing när de för första gången ser bilen. De måste lyfta framhjulen innan man kan flytta den. En Mercedes Adenauer väger nästan två ton, vilket kanske inte låter så mycket med dagens mått, men på 50-talet var det enormt.
– Det här är förmodligen den tyngsta bilen vi någonsin haft att göra med, säger WD Detailing i videon. 

När teamet sätter på lamporna i garaget ser det gamla flaggskeppet ut att vara i förvånansvärt fint skick. Även interiört är den fin, förutom mattorna som i princip har börjat förmultna vilket WD Detailing säger är vanligt för gamla mercor:
– Mattorna i äldre Mercedes-bilar klarar sig sällan så bra över tid.

Motorn i 300d var en 3.0-liters rak sexa som gav 160 hästkrafter. Den var kopplad till antingen en treväxlad Borg Warner automatlåda eller en fyrväxlad manuell låda. 300d kom fullpackad med teknik som hade gett gåshud på vilken bilnörd som helst, bland annat en termostatstyrd oljekylning och en avancerad insprutning från Bosch.

När WD Detailing börjar schamponera och spola av bilen tar det inte lång tid innan kromdetaljerna börjar skina och den svarta lacken kommer till liv igen. Det finns dock en hel del färgproblem på karossen då den bitvis har målats om under åren. Därför väljer teamet att inte polera lacken. De tar ut de cognacsfärgade lädersätena för att göra i ordning dem. Men mattan kommer dock att bli svår att göra i bra skick utan större åtgärder.

Ett par timmar senare ser instrumentpanelen och det vackra lädret i princip ut som nytt. Innan teamet satte upp Mercedesen på flaket igen ville de veta om bilen kunde köra. De vrider nyckeln i tändningen, sätter växellådan i neutralläge och trycker spaken på växellådan framåt för att starta motorn. Vid ett tredje försök kan de höra den raka sexan komma till liv.
– Hur enkelt som helst!, säger WD Detailing och skrattar.
LÄS MER: