Martins Volvo häftigast i Sverige – prisad 73 gånger

Martin Rosendorf har byggt Sveriges häftigaste Volvo. Men vägen har varit lång och han har byggt om den flera gånger.
– Men nu är jag till slut riktigt nöjd, säger Martin Rosendorf.

För fem år sedan jagade Martin med ljus och lykta efter en Volvo C70 coupé. Han behövde ett projekt hemma i sitt tomma garage. Men istället ringde en kompis med ett annat bud.
– Han undrade om jag ville köpa en cabriolet, men jag tänkte att det skulle vara för dyrt. Trots det åkte vi och tittade på den, då visade det sig vara helt överkomligt, säger Martin Rosendorf.

I september 2020 började han arbeta på bilen.
– Målet var att bygga en Volvo med sporbilskänsla. Första året blev den Ferrariröd och inredningen var orange, det var verkligen en showbil, och jag kom trea i tävlingen Sveriges häftigaste Volvo, men jag var inte helt nöjd, säger Martin Rosendorf.

Folk hemma i Karlskoga frågade honom om han inte ville vinna den prestigefyllda tävlingen. Men varje gång skakade det här motorgeniet på huvudet. Det går inte att vandra runt i Karlskoga och vara styv i korken, då är det lätt att man liksom Ikaros bränner sina vingar och faller pladask ner i verkligheten.
– Jag var tvungen att säga nej, man kan inte säga att man vill vinna. Men innerst inne var det målet, säger Martin Rosendorf.

Dessutom var han inte helt nöjd med sin bil. Den saknade den där sportbilskänslan som hela tiden drivit honom framåt i projektet.
– Därför började jag bygga igen. Först blev det ett skelett av 5 millimeters rundstång så att jag kunde designa alla linjer som jag ville ha dem. Därefter kläddes allt i plåt med stötfångare från XC60, säger Martin Rosendorf.

Dessutom ville han ha en personlig prägel på detaljerna. Det här skulle bli hans egen bil.
– Ett bra exempel är speedsterkåpan, den är helt och hållet min egen design, säger Martin Rosendorf.
Han har lagt oändligt med timmar i garaget på att bygga sin Volvo.
– Jag jobbade hela dagen, hämtade ungarna, matade dem och nattade. Sedan satte jag frun vid tv-soffan och gick ut i garaget, men jag är fortfarande gift, säger Martin Rosendorf.

För att bygga den här Volvon behövde han anstränga sitt snille till det yttersta.
– Jag köpte plaströr från Biltema, med smältlim och frotte från Jysk spände jag tyg över allt, det enda som jag inte skapat är rutbågarna, allt annat är egen design, säger Martin Rosendorf.

Han borde varit nöjd. För var han än kom vände sig folk om och beundrade mästerverket på fyra hjul. Men det var något som skrapade honom i själen, bilen hade ännu inte blivit som han hade föreställt sig.
– I vintras kapade jag hela bilen och byggde om nästan allt från grunden. Det var bara fyra grejer som jag lät vara, taket, högra vingen, backspeglarna och så klart speedsterkåpan, allt annat gjorde jag om fullständigt, säger Martin Rosendorf.

När våren kom och snön smälte mellan de knoppande snödropparna tog han ut bilen från sitt lilla garage. Lacken var lika illgrön som en häxas ögon och blänkte med solen. Det var inte konstigt att grannarna kom smygande för att få se underverket.
– Folk frågade mig om jag tänkte vinna tävlingen Sveriges häftigaste Volvo, men jag skakade bara på huvudet. Man kan inte gå runt och säga att man ska vinna, säger Martin Rosendorf.

Men i sitt stilla sinne, instängd hela vintern med sitt eget snille, hade Martin hela andra planer. Förstaplatsen hägrade och han åkte ner till Skåne och Vallåkra för att ställa upp i den prestigeladdade tävlingen.
– Nu har jag vunnit allt man kan tänka, jag har byggt Sveriges häftigaste Volvo och i skrivande stund har den vunnit 73 priser, säger Martin Rosendorf.

Då kan han äntligen slappna av. Projektet gick i mål, många tusentals arbetstimmar har han lagt ner, men Martin tycker det är värt varenda sekund.
LÄS MER: