Här är den provokativa reklamen som visar varför Lexus och Toyota inte vill sälja så många elbilar. Enligt reklamen räcker en elbil till 90 ”självladdande” hybrider.
– I mina ögon riktigt dum reklam, skriver en Facebook-användare.
Tidigare i år läckte interna dokument från bilhandlare ut som visar varför Toyota och Lexus satsar så hårt på hybrider och laddhybrider. Återförsäljarna har fått instruktioner hur de ska argumentera för företagens laddhybrider och hybrider.
Enligt dokumentet kommer inte råmaterialen för batterier att räcka när efterfrågan ökar och priserna går upp dramatiskt. Företaget påstår att det kommer att krävas 300 gruvor för att klara alla nya elbilar. Toyota och Lexus har därför tagit fram något som kallas 1:6:90-regeln. Det innebär att de argumenterar för att resurserna för ett elbilsbatteri räcker till att göra 6 laddhybrider eller 90 hybrider, som de väljer att kalla för ”självladdande”, även om bilens framdrivning kräver en bensinmotor för att det lilla batteriet ska kunna laddas. Vidare har Toyota hävdat att 90 hybrider sänker CO2-utlsläppen 37 gånger mer än en elbil.
Lexus i Sverige har de senaste dagarna börjat kampanja med budskapet om att en elbil räcker till 6 laddhybrider eller 90 ”självladdande” elhybrider. Det provokativa budskapet har redan väckt reaktioner i sociala medier.
– Vad är det ni vill ha sagt med detta? Att det är bra att man kan tillverka fler fossilbilar med avgasutsläpp om man tillverkar färre elbilar? I mina ögon, riktigt dum reklam, skriver en Facebook-användare.
Andra är dock helt inne på Lexus linje och menar att den japanska strategin är rätt:
– Jag tolkar det som upplysning vad som går åt att bygga elbilar och vida att elbilar inte är så bra som folk blivit i lurade att dom är. Att vår regering har en agenda när det gäller elbilar och få folk att tro det är bra skit tror jag dom flesta med lite intelligens redan listat ut.
Lexus motiverar sin reklam med att de till skillnad från många av våra konkurrenter, har valt att inte bara tillverka elbilar. Lexus hävdar att det krävs ett tekniksprång i batteriutvecklingen för att det ska vara en hållbar väg framåt.
– Vi har i stället valt att erbjuda flera olika elektrifierade drivlinor för det är först då vi kan optimera förbrukningen av jordens begränsade resurser, uppger bolaget.
Även om Lexus idag har den helt elektrifierade modellen Lexus RZ tycks de argumentera hårdare för hybrider och laddhybrider.
– En viktig lärdom, givet dagens utnyttjande av naturresurser i samband med batteritillverkning, är att en elektrisk omställning i nuläget inte enbart kan handla om att tillverka bilar som bara går på el. Framtiden ser annorlunda ut, men det krävs ett tekniksprång i batteriutvecklingen för att det ska vara en hållbar väg framåt. Vi har i stället valt att erbjuda flera olika elektrifierade drivlinor för det är först då vi kan optimera förbrukningen av jordens begränsade resurser.
Någon forskning som stödjer Toyotas och Lexus påståenden finns dock inte. Enligt olika forskningsrapporter finns det mer än tillräckligt med råvaror för att klarar världens efterfrågan på elbilar de närmaste åren. Carup har sökt Lexus i Sverige för ytterligare kommentarer.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter