En junidag år 1981 parkerade den franske läkaren sin Ferrari 365 GT i ett garage – och glömde bort den. Man kan kalla det ett perfekt ladufynd, 42 år senare har nämligen Maranello-coupén hittats i det undangömda garaget. Med bara två ägare och i totalt orört skick klubbas nu en sann tidskapsel på auktion.
Ferrari 365 GT 2+2 presenterades på bilsalongen i Paris 1967 som efterföljaren till 500 Superfast. 365 GT designades av den legendariske Aldo Brovarone på Pininfarina. Brovarone lånade inspiration från den tidigare 365 California som han själv var med och designade. Karossen tillverkades för hand hos Pininfarina och skickades sedan till Ferrari för att färdigställas.
Kraften i 365 GT kommer från en 4,4-liters Colombo-V12:a. Bilen har en effekt på 320 hk via en 5-växlad manuell låda. Prestandan var livlig för en fyrsitsig coupé under det sena 1960-talet med en topphastighet på 245 km/h. Visserligen var 365 GT en snabb bil, men framför allt låg fokus på bekvämlighet och lyx.
Just denna Ferrari köptes ny 1968 och levererades som det fjärde exemplaret i Belgien. Bilen köptes genom den belgiske racingföraren Jacques Swaters återförsäljare med samma namn. Idén med Ferrari 365 GT var att modellen skulle vara en bekväm Grand Tourer som skulle sälja i stora volymer och hjälpa Ferrari ur sin svåra ekonomiska situation. Ferrari hade nämligen märkt hur andra europeiska bilmärken sett stora försäljningsframgångar av lyxiga GT-bilar i framför allt USA.
Den första ägaren till denna bil var en belgisk apotekare som behöll bilen i 10 år innan han sålde den vidare till en fransk läkare i juni 1978. Den nya ägaren registrerade bilen i Ariège i Frankrike och körde Ferrarin i exakt tre år innan mannen lämnade landet för att arbeta utomlands. Det var här bilen förblev bortglömd i 42 år, inlåst bakom en port i ett franskt garage stod Maranello-coupén som en tidskapsel på fyra hjul.
Interiören i Ferrari 365 GT var välutrustad, med gott om exklusivt läder och extra mjuka och tjocka golvmattor. Modellen var den första Ferrarin med servostyrning och luftkonditionering som standard för den amerikanska marknaden. Dessutom hade bilen bromsservo och elfönsterhissar som standard på samtliga marknader.
I kupén fanns även plats för fyra bekvämt sittande direktörer. Dessutom var bagageutrymmet tillräckligt stort för att rymma fyra stora Gucci-väskor, antagligen den typ av väskor som ägare till 365 GT fördrog. Den bortglömda Ferrarin kom extrautrustad med bland annat Borrani-fälgar, svart Franzi-inredning och en ljusblå metallicfärg, Céleste Métallisé. Under de 13 år som bilen brukades mellan 1967 och 1981 lyckades de två ägarna avverka drygt 3 800 mil.
Tillverkningen av coupén pågick från 1967 till 1971. Sammanlagt tillverkades 801 exemplar, vilket då var en enorm siffra. Ferrari 365 GT efterträddes av den kontroversiella och kantiga Ferrari 365 GT4. Ferrari 365 GT ansågs aldrig som en lika häftig bil som så många andra modeller från Ferrari. Men även om 365 GT aldrig var en bil som satt på affischer i pojkrum, var bilen en fullträff för Ferrari och sålde i mycket högre antal än deras andra modeller.
Det är uppenbart att den bortglömda Ferrarin behöver restaureras, fyra decennier senare är bilen förstås dammig och nedgången. Däremot är den helt i originalskick, vilket är mycket ovanligt. Den unika bilen bjuds nu ut till försäljning av auktionsfirman Aguttes som en del av deras “La Vente D’Automne-auktion”. Den 26:e november klubbas Ferrarin som har ett uppskattat värde mellan 1 miljon och 1.5 miljoner kronor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]