Sanktionerna har skickat den ryska bilindustrin tillbaka till 80-talet. Lada har återupptagit produktionen – men bilarna är strippade på alla moderna finesser.
Ryska bilköpare tvingas köpa nya bilar utan airbag, ABS och luftkonditionering. De som redan äger en bil har svårt att få den lagad då det saknas delar.
Tidigare delägdes Lada av Renault och bilarna hade många moderna delar från västvärlden. Men efter kriget sålde Renault sina aktier för en rubel och AvtoVAZ som tillverkar Lada förstatligades. Nu har de statliga ingenjörerna på Lada kommit med en ny version av Lada Granta utan delar från Väst, uppger Autoblog och AvtoVAZ i ett pressmeddelande. Det handlar om en bil som är strippad in på bara skinnet.
Priset är visserligen endast 761 500 rubel, 130 000 kronor, men bilen saknar alla moderna finesser de ryska bilköparna vant sig vid. Den har en gammal rysk 1,6-litersmotor på 90 hästkrafter som inte klarar moderna avgaskrav. Antispinnsystem, ABS, Airbag, bältessträckare, luftkonditionering, fjärrstyrt lås har tagits bort från bilen. I gengäld har köparna fått elhissar och servostyrning som standard.
Köparna av Lada Granta kan välja mellan sedan, halvkombi eller kombi. Bilarna byggs i Ladas fabrik i Togliatti i Ryssland. Det sägs också att strippade versioner av den klassiska Lada Niva är på gång.
Även de som har redan har en bil är besvärlig. Delar till utländska bilar blir allt svårare att få tag på. En taxiägare som kör fyra Skoda taxibilar i Moskva uppger för The Guardian att han måste vänta i månader på reparation om bilarna går sönder. Det har uppstått en svartabörsmarknad för bildelar på nätet, och vissa delar kan kosta mer än vad bilen bilen är värd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter