En läcka avslöjar att Polestar 2 kommer i en ny och förbättrad modell – och får bakhjulsdrift. Elbilen får längre räckvidd, snabbare laddning och får ännu starkare motorer. Modellen med bakhjulsdrift och största batteriet kommer att slå Tesla Model 3 i räckvidd.
Polestar 2 har nu funnits ute på marknaden i snart tre år. Bilen säljer fortfarande mycket bra och Polestar fick ut 51 000 bilar under 2022. Utvecklingen går fort när det gäller elbilar och nu är Polestar på väg att presentera en uppdaterad och faceliftad version av sin ”Tvåa”.
Interna dokument som avslöjar alla fakta om de uppdaterade versionerna har läckt ut på olika internetforum. Om dokumenten är autentiska så får Polestar 2 mycket stora uppdateringar och blir ännu mer konkurrenskraftig.
Precis som Volvo XC40 Recharge blir Single Motor-versionerna nu bakhjulsdrivna och den tidigare framhjulsdriften skrotas. De får dessutom högre effekt och större batteri. Long Range Single Motor blir en riktig Tesla-dödare. Bilen får 300 hästkrafter på bakaxeln och ett batteri på 82 kWh. Räckvidden blir, enligt de läckta dokumenten, hela 635 km vilket kan jämföras med 602 km för Teslas Long Range-modell, som förvisso är fyrhjulsdriven. Dagens Polestar Long Range har en räckvidd på 515 – 551 km enligt WLTP.
Polestars fyrhjulsdrivna modell får 476 hästkrafter i Performance-utförande och en acceleration på 4,2 sekunder upp till 100 km/h, två tiondelar snabbare än idag. Räckvidden förlängs till 569 km jämfört med dagens 455 – 487 km enligt WLTP.
Även instegsmodellen Standard Range Single Motor får bakhjulsdrift och batteriet är numera på 78 kWh, vilket ska ge en räckvidd på 518 km. Det är aningen mer än Teslas instegsmodell för Model 3 som har en angiven räckvidd på 491 km. Motorn får ökad effekt till 272 hästkrafter.
De dyrare Dual Motor- och Long Range-modellerna får ett nytt och större CATL-batteri på 82 kWh. Bilarna får också höjd laddningshastighet från dagens 150 kW till 205 kWh, om vi ska lita på den mycket detaljerade läckan. Polestar 2 får enligt våra uppgifter också en lättare exteriör uppdatering, fronten uppdateras så att bilen påminner mer om nya Polestar 3. Troligen börjar den uppdaterade Polestar 2 att tillverkas på försommaren och leveranserna startar i augusti.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter