Tesla tar bort parkeringssensorerna på Model 3 och Model Y. Funktionen med parkeringshjälp ska komma tillbaka senare, när Teslas programmerare fått den att fungera via kameror. Nu rasar kunderna: ” Tragiskt, vem vill se en bil utan fungerande parkeringssensorer ‘ett tag’ efter leverans?”.
Samtidigt som andra biltillverkare som Volvo och Polestar lägger till allt fler radar, lidar, kameror och sensorer på sina bilar går Tesla i motsatt riktning. Under 2021 togs radar bort från alla nya bilar. Nu meddelar Tesla att de även tagit bort parkeringssensorerna från nya Tesla-bilar från och med oktober. Beskedet har väckt ilska hos svenska köpare, där vissa säger att de tänker avbeställa sina bilar.
– Idag tar vi nästa steg i Tesla Vision genom att ta bort ultraljudssensorer (USS) från Model 3 och Model Y. Vi kommer att fortsätta denna utrullning med Model 3 och Model Y globalt under de närmaste månaderna, följt av Model S och Model Y. Model X 2023, uppger Tesla.
Istället för ultraljudssensorerna i stötfångarna ska bilens kameror hjälpa till med fickparkeringen. Men den funktionen är inte färdigutvecklad. Under tiden blir köparna av nya Teslabilar helt utan parkering. Något datum för när det kommer tillbaka finns inte.
– Under en kort period under denna övergång kommer Tesla Vision-fordon som inte är utrustade med ultraljudssensorer att levereras med vissa funktioner tillfälligt begränsade eller inaktiva, inklusive parkeringshjälp: som varnar dig för omgivande föremål när fordonet färdas under 9 km/h, bekräftar Tesla.
Inte heller autoparkering, summon eller smart summen kommer längre att fungera i Teslas bilar. Tanken är att funktionerna ska återställas när Teslas programmerare uppnått bättre prestanda i partitet med de gamla sensorerna. Men Tesla kan inte lova exakt när det ska ske. I väntan på det blir köparna helt utan parkeringshjälp.
– Otroligt att man medvetet gör en produkt sämra. Varför inte vänta med att ta bort dem innan man löst problemen? frågar sig en användare i sociala medier.
– Jag börjar ånga att jag beställt en Tesla Model 3, uppger en annan köpare.
De kunder som redan hunnit köpa en Tesla med de gamla ultraljudssensorerna för parkeringshjälp får dock behålla funktionen, åtminstone ”vid denna tidpunkt”, enligt Tesla.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter