Kriget i Ukraina stoppar en stor del av Europas bilindustri. Audi, BMW, Porsche och Volkswagen tvingas nu stoppa flera fabriker. Orsaken är akut brist på kabelhärvor som tillverkas i Ukraina.
Produktionen i Europas bilindustri är på väg att braka samman på grund av Rysslands invasion i Ukraina. Volkswagen har redan stoppat två fabriker. Nu tvingas även BMW och Porsche stoppa produktionen i stora tyska fabriker, uppger Automobilvoche. Volkswagen meddelar även att den stora fabriken i Wolfsburg som tillverkar Golf måste stoppas. Även Audi kommer inom kort att få stänga fabrikerna i Neckarsalm och Ingolstadt.
Orsaken är att biltillverkarna nu börjar få brist på kabelhärvor till sina bilar som produceras i Ukraina. En vanlig personbil innehåller i dag 5000 meter kabel som är buntade i stora härvor. Företagen Leoni, Fujijura and Nexans har specialiserat sig på att leverera kablar och i stor utsträckning tillverkas de i Ukraina. Det är nu problem med både logistiken och tillverkningen i Ukraina på grund av kriget som Ryssland har startat. Leoni försöker få i gång tillverkningen i Ukraina, men hittills finns ingen lösning.
BMW har tvingats stoppa sin huvudfabrik i Dongolfing från och med måndag nästa vecka. Även Minis tillverkning i Österrike pausas på grund av kabelbrist. Porsches fabrik i Leipzig som bygger Macan och Panamera har tvingats stänga redan i dag. Om inte situationen ljusnar kommer fabriken i Zuffenhausen som bygger 911 och Macan att få stänga igen på måndag.
– Volkswagenkoncernen ser på situationen i Ukraina med stor oro och bestörtning. Vi är övertygade om att en hållbar lösning på konflikten endast kan hittas på grundval av internationell rätt. I all verksamhet på plats är människornas säkerhet och integritet högsta prioritet, säger en talesman för Porsche till DPA.
Från och med måndag pausar Audi produktionen av A4 och A5, samt A6 och A7 i Ingolstadt. Produktionen av E-Tron GT och R8 vid Böllinger Höfe kommer att avbrytas från måndag.
Ukraineinvest uppger att det finns 22 företag i Ukraina som tillverkar delar och är underleverantörer till bilindustrin. Över 60 000 personer jobbar på dessa företag. De flesta, men inte alla, tillverkar kabelhärvor.
Volvo Cars är inte drabbat av leveransproblemen i Ukraina, då de köper in sina kabelhärvor från annat håll och produktionen fortgår som vanligt både i Torslanda och Gent.
– Volvo Cars har inga direkta relationer med kabelleverantörer i Ukraina, och vi har inte sett någon inverkan i vår leveranskedja allmänt i detta skede. Bortsett från avstängningen av bilexporten till Ryssland har vi hittills inte sett någon påverkan på produktionen till följd av konflikten i Ukraina. Vi fortsätter givetvis att bevaka situationen, säger Ben Foulds vid Volvo Cars presstjänst.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter