Kravet: Elbilar ska betala vägskatt

Landsbygstidningar till gemensam attack mot elbilar. Ledarsidorna ryker av ilska mot orättvisor.
– Elbilar ska inte få åka en gräddfil, det är en landsbygdsfråga, säger ledarskribenten Per Ola Olsson.

Han ryter ifrån mot orättvisorna. I sina ledare bland annat hos Nya Wermlands Tidningen och KT-Kuriren höjer Olsson rösten för att jämna ut orättvisorna. Enligt honom får fattiga människor på landet betala för förmögna stadsbors elbilar. Han kräver nu att det ska införas fordonsskatt på elbilar.

– Efter de första fem skattefria åren landar fordonsskatten för en elbil på blygsamma 360 kronor per år. Detta trots att elbilar, på grund av sina tunga batterier, ofta väger mer än motsvarande bensin- eller dieselbil. Det här innebär att elbilar inte bidrar proportionerligt till finansieringen av slitaget på infrastrukturen. Det är varken rättvist eller hållbart, säger Per Ola Olsson.

En diesel- eller bensin-SUV kan ha 10 000 kronor i årsskatt, medan en elbil har 420 kr. Nu höjs röster för att även elbilarna ska betala skatt. Foto: Skoda

Politikerna vill minska utsläppen. Men deras beslut slår hårt mot de som bor på landsbygden.
– Det blir en landsbygdsfråga i dynamiken mellan stad och landsbygd. På landet har folk inte samma inkomster eller kreditvärdighet att man kan köpa de här elbilarna. Samtidigt får de betala en högre skatt.

Per Ola Olsson har en gedigen bakgrund från landet. Han gick på naturbruksgymnasiet och har drivit lantbruk. Men nuförtiden är han ledarskribent på heltid. Per Ola Olssons barrikad är moderata tidningar på behörigt avstånd från de största städerna. 
– På landet har man heller inte samma möjligheter till kollektivtrafik. Men ska ändå betala mer av slitaget på vägarna än de som har elbilar.

Ett förslag är kilometerskatt. Men det är hett omtvistat. Många svenskar är motståndare till ett sådant system. Per Ola Olsson lyfte fram det som ett alternativ till dagens system som han tycker är djupt orättvist.
– Jag är inte en vän av kilometerskatt egentligen. Men opinionsbildning är som att spela squash, man måste ta i som attan för att få minsta studs. 

Politiker i hela EU använder skattelättnader som ett sätt att få människor att hoppa över bäcken och pröva elbilar. Men resultatet blir att det är de mest välbärgade som lyckas dra nytta av förmånerna. Det vänder sig Per Ola Olsson emot. 
– Det är inte rimligt att elbilar sliter på vägarna men ändå inte behöver vara med och betala. Man kan resonera om det ska finnas en viktbaserad fordonsskatt eller samma för fossila bilar eller elektriska. 

Per Ola Olsson har väckt debatt med sina ledare. Båda sidor rustar med sina argument och politikerna blir allt mer trängda när de som inte har råd med elbilar börjar protestera. 
– Det här var en brandfackla för att få igång diskussionen. Jag har ingen klar lösning att presentera. Men grundvärdet är att elbilar inte ska kunna åka på en gräddfil medan andra får betala.

Hans ledare har fungerat som en fackla i ett bensintråg. Det rör upp känslor och både anhängare och motståndare av elbilar vill vara med och säga sitt.
– Jag har fått många reaktioner, självklart är det många som håller med mig. Men det har också kommit en hel del sakliga mothugg. Men det är precis vad detta handlar om, jag vill skapa debatt  och belysa något som är orättvist, avslutar Per Ola Olsson.
LÄS MER: