Kör 50 mil i 10 år gammal elbil: ”Det är lite galet”

Hur fungerar det att köra långt i en 10 år gammal elbil? Elbilsprofilen Björn Nyland körde en Nissan Leaf i 50 mil genom Norge i 110 km/h. Det slutade med 15 laddstopp och en restid på 9 timmar och 45 minuter. 
– Det är lite galet, men det betyder inte att en gammal Leaf är värdelös, säger Björn Nyland. 

Få tidningar skriver om 10 år gamla begagnade elbilar. Men för en stor del av bilköparna är de betydligt mer intressanta än nya lyxiga el-SUV:ar som kostar 900 000 kronor. En 10 år gammal elbil går idag att köpa för under 100 000 kronor och är för många det enda realistiska alternativet till en bensin- eller dieselbil. Norska elbilsprofilen Björn Nyland har dock tagit fasta på konsumentintresset och börjat göra tester av äldre elbilar. 

Än så länge är utbudet av äldre begagnade elbilar ganska begränsat, vanligast är Nissan Leaf. Nyland kör en Nissan Leaf med 24 kWh-batteri från 2013 som endast gått 9000 mil under ett test på 50 mil för att sätta bilen på prov. För att göra resan lite enklare förvärmer han batteriet med en värmefläkt, då bilen inte har samma batterivärmning eller kylning som moderna elbilar. Laddas bilen för sällan under resan blir batteriet för kallt, och laddas det för ofta kan det bli för varmt. 

Bilen har en räckvidd på motorväg på drygt sex mil. För att optimera laddningen laddar Björn efter 30-35 km, vilket gör att det blir 15 laddstopp för att ta sig 50 mil vintertid. Resan hade knappast varit möjlig i något annat land än Norge där laddstationerna ligger mycket tätt. Totalt sett tar resan 9 timmar och 45 minuter. Testet visar med all önskvärd tydlighet vilken enorm utveckling som skett på tio år. En tio år gammal Nissan Leaf passar endast som pendlarbil för korta avstånd, och är för de flesta inget alternativ till en bil med förbränningsmotor. 

– Om du inte laddar för hårt kyls batteriet ner och du kan få bra laddningssessioner. Men bilen är ganska törstig och batteriet är litet, så räkna med att få ladda var 30:e kilometer, det är lite galet. Det är sista körningen med Frankenstein, det fungerar inte när jag flyttat från Oslo. Men det betyder inte att den gamla Leaf är värdelös. Om jag bott kvar i Oslo hade den fungerat bra för lokala körningar. Jag kommer sälja den för 30 000 norska kronor, säger Björn Nyland. 
LÄS MER: