Här pressas en Mercedes 300 TD från 1978 upp i 322 km/h i Finland. Den 48 år gamla tyska bilen flyger fram med en Ford Barra-motor under huven. Nu är bilen på väg till Sverige och siktar på ännu högre hastigheter.
– Det finns mer att ge, säger Christian Valtonen.
Finländaren Christian Valtonen har dammat av sin gamla Mercedes 300 TD. Med en Ford Barra motor under huven slog bilen hastighetsrekord på Halli Airport i Finland.
– Jag hade haft den i tjugo år och i tio hade den bara stått i garaget. Men så för fyra år sedan bekantade vi oss med den här tredje generationens Ford Barramotor, säger Christian.
Med det tog en galen men genial idé form. Christian tog ut den gamla Mercedesmotorn som också var trimmad, en sexcylindrig diesel med dubbelturbo som hade sexhundra hästkrafter.
– Istället placerade vi in den här Ford Barran under huven. Det är en fyraliters rak sexa med singelturbo, säger Christian.
Men så enkelt var det inte. För att den nya motorn skulle trivas i den gamla Mercedeskarossen krävdes mycket arbete. De här gamla Mercedesbilarna från W123-generationen är mer kända för att gå långt än snabbt.
– Under hela projektet har vi testat olika setuper för att få det att fungera. Vi har också prövat med olika drivmedel, även miljövänliga sådana och på vägen har vi lärt oss väldigt mycket, säger han.
Ett annat bekymmer har varit växellådan. För att få upp prestandan var de tvungna att laborera länge och väl med något som skulle fungera.
– Växellådan var det stora bekymret. Vi oroade oss mycket över mycket om det skulle hålla. Effekten manipuleras per växel och varvtal så den är ”okänd” men ungefär två bar laddtryck med sjuans växel och 6000 varv uppåt.
Efter flera års arbete och många misslyckanden och tester var det till slut dags för det stora eldprovet. Nyligen slog bilen rekord på Halli flygplats i södra Finland när de tryckte plattan i botten.
– Vi visste att effekten räckte, men körbarheten var en annan femma. Om det skitit sig hade det varit en enkel biljett, säger Christian.
Bilen accelererade snabbt och kom upp i 322 km/h. I slutet av banan blev bilen lite instabil, men så fort de fällde ut fallskärmen rätade den upp sig.
– Det var en riktig adrenalinkick. Det fanns faktiskt mer att ge, men datorn visade att fronten började lyfta, så vi bestämde oss för att inte köra fortare förrän vi gjort något åt saken, säger Christian.
Han är inte nöjd med 322 km/h. Den här gamla Mercedesen ska upp i högre hastigheter. Och det ser ut att bli på svensk mark. Nästa rekordförsök är bestämt den tionde augusti i Sverige. Då kommer Valtonen Motorsport till Malmby utanför Strängnäs med målsättningen att slå den förra barriären på 322 km/h.
– Det ska bli väldigt spännande. Med denna konstruktionen tror jag det är möjligt att komma upp i 340, säger han självsäkert.
Andreas Jemn är journalist och författare.