De chockhöjda dieselpriserna riskerar att slå ut svenska åkerier.
Branschorganisationen varnar nu för att en konkursvåg hotar.
– Vi transporterar mat och mediciner, utför snöröjning och sophämtning, fyller på bränsle i mackarna och fraktar material till och från byggen. Vi vill absolut göra det vi kan för miljön, men går vi för långt i Sverige med skattepåslag utan att det gör någon nytta, skadar det åkarna och i förlängningen samhället, säger Ulric Långberg på Sveriges åkeriföretag till Dagens Industri.
Dieselpriset höjdes i morse med ytterligare 20 öre till den nya rekordnivån 21,62 kronor per liter. Även HVO100 höjdes 20 öre till 25,67 kronor per liter.
Nu slår branschorganisationen larm om att deras medlemmar riskerar att gå under på grund av de nya chockhöjda priserna. Den största delen av höjningen beror på reduktionsplikten, och Sverige har 3-6 kronor högre dieselpris än andra EU-länder.
– Det är en hel del arga åkare som hör av sig och känner sig svikna och straffade av regeringen. Kostnaden för bränsle har gått upp med 40 procent på ett år. Att allt bara blir dyrare är en knepig situation”, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges åkeriföretag, till Dagens Industri.
Sveriges Åkeriföretag menar att det i dag inte går att byta ut landets 60 000 tunga lastbilar mot elbilar – det finns inga elektriska lastbilar tillgängliga på marknaden ännu.
– Dieselpriset är en större kris än pandemin för åkerinäringen”, säger Ulric Långberg.
Enligt Dagens Industri är dieselpriset en het fråga inom det socialdemokratiska regeringspartiet. Flera kommunalråd och fackordföranden kräver lägre priser. Men för regeringen är frågan känslig, energiminister Khashayar Farmanbar kan inte lova några åtgärder.
– Det finns nog inte någon människa, i alla fall inte i norra Sverige som är emot att vi ska rädda klimatet, men däremot tänker jag att folk måste få en chans att hänga med i förändringarna”, säger Claes Nordmark som leder kommunstyrelsen i Boden i Norrbotten, till Dagens Industri.
LÄS MER: Experten rasar: ”Milersättningen kvar på 2007 års nivå – måste höjas”
LÄS MER: Stor risk för högre priser på bensin – kan gå över 20 kr/liter
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter