Koenigseggs testförare kör i STCC: ”Känns helrätt”

Han jobbar med världens snabbaste bilar på dagarna. Nu gör Koenigseggs testförare och tidigare STCC-vinnaren Linus Ohlsson comeback i STCC.  
– Jag tror det är lättare att komma in i de nya STCC-bilarna som är bakhjulsdrivna, har mycket effekt och gatdäck – något som jag jobbar med dagligen, säger Linus. 

En mycket spännande förare gör comeback i STCC när helgens sprintrace körs på Ljungbyheds Motorbana. Och det är nog den enda STCC-föraren som går till en långsammare bil än vad hen kör på dagarna. Till vardags jobbar Linus Ohlsson nämligen som testförare på hyperbilsmärket Koenigsegg och brukar köra bilar som toppar 500 km/h. Nu tar han plats bakom ratten i en BMW elbil hos Exion Racing. 

– Det känns helrätt att göra ett inhopp i STCC nu när det elektriska reglementet är så pass nytt för alla och trots minimala förberedelser tror jag att BMW:n är en bil som kommer att passa mig väl, säger Linus Ohlsson.

Koenigseggs testförare Linus Ohlsson ska ratta en BMW i4 med 550 hk och ett 800-volts 45 kWh-batteri i STCC. Bilen går från 0-100 km/h på under tre sekunder.

33-åringen tar över Lukas Sundahls BMW hos Exion Racing då den flerfaldige Porsche-mästaren tävlar i Danmark i helgen.
– Vi glada över att få en så snabb och erfaren ersättare i form av Linus Ohlsson. Linus gjorde en imponerande karriär i STCC innan han bytte bana till testförare för Koenigsegg och det ska bli mycket intressant att se vad vi kan prestera för resultat tillsammans, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.

Senast Linus Ohlsson tävlade i STCC var 2016 för Flash Engineering och har innan dess säkrat silvermedaljen i TTA 2012 och guldet i junior-SM 2009 (JTCC).
– Jag ska göra mitt bästa för att kunna vara med några tiondelar från toppen under kvalet och sedan försöka närma mig tätstriden under tävlingarna, säger Linus Ohlsson.

– Men det gäller samtidigt att ha rimliga ambitioner då det är ett väldigt starkt startfält i år med många förare som tävlat i konkurrenskraftiga mästerskap och jag har själv inte tävlat på åtta år. Jag tror dock att det är lättare att komma in i de nya STCC-bilarna som är bakhjulsdrivna, har mycket effekt och gatdäck – något som jag jobbar med dagligen.

Årets andra STCC-tävling körs på Ljungbyheds Motorbana i helgen den 28-29 juni och innebär första gången de nya elektriska tävlingsbilarna kör det klassiska sprintrace-formatet efter Head 2 Head-premiären i Göteborg för tre veckor sedan.
LÄS MER: