Svenska Luvly lanserar en eldriven minibil som ska kosta omkring 100 000 kronor. Bilen är designad av Koenigseggs tidigare chefsdesigner Joachim Nordwall.
– Vi är övertygade om att det här segmentet är – ursäkta mitt språk – ett jävligt bra segment, säger Luvlys vd Håkan Lutz till Dagens industri.
Hos Koenigsegg har Joachim Nordwall designat flera av märkets hyperbler som Agera, Regera och Jesko. Nu ligger han bakom en betydligt långsammare och mindre skapelse hos svenska Luvly. Den svenska startupen ska lansera en ny tvåsitsig eldriven minibil med betydligt blygsammare fartresurser än Koenigsegg.
Bilen släpps senare i år och ska kosta omkring 100 000 kronor. Bilen väger endast 400 kg exklusive batteri och är blott 2,7 meter lång. Två åkande får plats och bagaget rymmer 269 liter. Räckvidden är cirka 10 mil och toppfarten 90 km/h.
– Mikromobilitet i all ära, men det har klara begränsningar. När det regnar, snöar eller haglar är det inte jätteroligt att stå på en scooter, säger Luvlys vd Håkan Lutz till Dagens industri.
Luvly har tagit patent på en ny teknik för att bygga bilen i sandwichkomposit, samma metod som används i supersportbilar och Formel1-bilar. Lyvly kommer även att sälja tekniken på licens till andra tillverkare, vilket sägs vara huvudaffären.
Företaget väntar nu på att den första bilmodellen Luvly 0 ska bli typgodkänd fyrhjulig motorcykel med kaross. Mikrobilar verkar ligga i tiden. Räckvidden på 10 mil är inget problem för Luvly, då det ska gå att byta batteri vid batteribytarstationer på samma sätt som hos Nio.
Fakta Luvly 0
Pris: Runt 100.000 kronor
Räckvidd: Upp till 100 kilometer
Energiåtgång: 6 kWh/100km
Batterier: Löstagbara, som kan bytas vid en station.
Toppfart: 90 km/h
Mått: 270 cm lång, 153 cm bred och 144 cm hög
Vikt: 400 kg (utan batterier)
Bagageutrymme: 269 liter
Källa: DI.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter