Iförd bygghjälm visar Christian von Koenigsegg upp nya modellen Koenigsegg CC850 i Koenigseggs nya fabrik. Trots att Koenigsegg utökade produktionen till 70 exemplar finns det en lång kö av kunder som inte fick köpa bilen.
Men det första exemplaret behåller Christian von Koenigsegg själv som en födelsedagspresent.
– Jag behåller den första utställningsbilen, säger han till Top Gear.
Koenigseggs nygamla hyperbel Koenigsegg CC850 har blivit en hejdundrande succé som verkligen fångat bilpublikens hjärtan efter premiären i Monterey för några månader sedan. Tanken var att bara 50 bilar skulle byggas till en kostnad av 38 miljoner per bil. Men trycket var så stort att Koenigsegg fick utöka produktionen till 70 bilar. Nu berättar Koenigsegg mer om framgången med modellen i en ny video från Top Gear.
– Intresset var enormt och inte ens alla de lojala Koenigsegg-kunderna hade chansen att få en bil. Förlåt att vi inte insåg den här typen av uppmärksamhet. Vi skulle bygga 50 bilar för min 50:e födelsedag och bestämde oss för att göra ytterligare 20. Vi gör 70 och har fortfarande en lång kö av människor, men de mest lojala fick köpa, säger Christian von Koenigsegg.
Bilen är en hyllning till Koenigseggs ursprungsmodell Koenigsegg CC8S som kom 2002. Den första bilen hade 655 hästkrafter och hamnade i Guinness rekordbok som världens motorstarkaste produktionsbil. Retrobilen har mer än dubbelt så mycket, ändå är motorn nedtrimmad för att passa att köras med en manuell växellåda.
CC8S har 1385 hästkrafter när den körs på E85, och väger lika mycket, 1385 kg. Tekniken kommer från Koenigsegg Jesko. Växellådan är samma Light Speed Transmission som i Jesko, men kan växlas helt manuellt och ger en perfekt illusion av en manuell låda.
Koenigsegg har ansträngt sig för att skapa en korrekt manuell känsla i växelspaken och kopplingspedalen. Bilen börjar levereras 2024 – men en person har redan fått en bil, även om den behöver uppgraderas.
– Det är den första vi byggde den, kommer att behöva uppgraderas genom utvecklingsprogrammet. Men det här är den jag ska behålla, säger Christian von Koenigsegg.
Intervjun görs i Koenigseggs nybyggda fabrik i Ängelholm. Här ska Gemeramodellen monteras ihop när fabriken här helt klar.
– Vi sätter upp den här anläggningen för att kunna göra en bil om dagen men det kommer förmodligen bli mindre, kunderna tenderar att bli vilda när de ska speca bilarna, så det saktar ner saker.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter