Audi köper in sig i Formel 1-stallet Sauber. Nu är det gemensamma stallet officiellt. En svensk miljardär blir den högsta ansvariga för satsningen.
– Vi är glada över att ha fått en så erfaren och kompetent partner för vårt ambitiösa Formel 1-projekt, säger Oliver Hoffmann, chef för teknisk utveckling på AUDI AG.
Sauber kommer att bli Audis fabriksteam från 2026 och framåt och använda den drivlina som Audi nu utvecklar. Racerbilen utvecklas i Schweiz och motorn hos Audi i Neuburg an der Donau.
– Vi känner redan till Sauber Group med dess toppmoderna anläggning och erfarna team från tidigare samarbeten och är övertygade om att vi tillsammans kommer att bilda ett starkt team, säger Oliver Hoffmann.
Sauber leds av svenske miljardären Finn Rausing, en av huvudägarna till Tetra Laval. Finn Rausing är god för 150 miljarder kronor. Han sägs stödja teamet med omkring 300 miljoner kronor per år. Sannolikt gör han en mycket god affär på samgåendet med Audi. Finn Rausing håller en låg profil i massmedierna och ger sällan intervjuer och har bara fotograferats vid ett fåtal tillfällen. Han köpte majoriteten i stallet när Marcus Eriksson var förare och Sauber drabbades av akut ekonomisk kris.
– Audi är den bästa partnern för Sauber Group. Det är tydligt att båda företagen delar samma värderingar och vision. Vi ser fram emot att nå våra gemensamma mål med ett starkt och framgångsrikt partnerskap., säger Finn Rausing, styrelseordförande för Sauber Holding.
Den nya drivlinan är en laddhybrid med batteri, elmotor och förbränningsmotor. Drygt 120 anställda hos Audi är i full gång med att utveckla drivsystemet. Den elektriska drivlinan kommer att ha nästan lika mycket effekt som förbränningsmotorn på 544 hk. Den 1,6-liter stora turboladdade motorn kommer att drivas av hållbart syntetiskt bränsle som är CO 2 -neutralt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter