Kinesisk bil-vd varnar för handelskrig med Europa

Kinesiska elbilstillverkaren Nio varnar för ett handelskrig mellan Kina och Europa. Att bygga bilar i Kina är så billigt att Europa är chanslöst i konkurrensen. 
– När exporten växer och växer kommer marknadsprotektionism definitivt att hända, säger Nios grundare William Li.

Kinas export av bilar till Europa växer snabbt och nya bilmärken introduceras hela tiden. Tidigare i veckan blev det officiellt att Zeekr kommer till Sverige i höst. Men även många andra bilmärken med en mer västlig profil som BMW, , Polestar, Volvo och Tesla bygger bilar i Kina. 

Nu går elbilstillsverkaren Nio ut med att kinesiska tillverkare bör göra sig beredda på tullar och protektionistisk politik från Europa. Att bygga bilar i Kina är så billigt att de europeiska tillverkarna inte kan skydda sig. Nios grundare William Li säger att Tesla avslöjat att det är 20 procent billigare att tillverka en Tesla i Kina jämfört med Europa och USA. 

– Efter att exporten vuxit och vuxit kommer marknadsprotektionism definitivt att hända. Det är inte bra för en global hållbar utveckling, men vi måste respektera att varje land har överväganden för att skydda lokala industrier. Detta är den verklighet vi måste möta, säger William Li till Autonews, under ett rundabordssamtal under bilmässan  i Shanghai. 

Nio kommer senare i år att presentera en ny billigare och mindre modell för den europeiska marknaden, totalt ska Nio släppa ytterligare fem elbilsmodeller i år. De planerar också en ny fabrik för att bygga billiga elbilar för Europa under namnet Firefly. 

Nyligen blev det officiellt att BYD:s billiga elbil Seal kommer till Europa, det är en bilmodell som kostar 175 000 kronor i Kina. Nu släpper BYD en ännu billigare modell. BYD Seagull kostar 117 000 kronor i Kina. 

– BYD Seagull är en annan manifestation av det aggressiva deflationstrycket som kommer från kinesiska biltillverkare, skriver den kände fordonsanalytikern Adam Jonas på Morgan Stanley i en analys.