Elbilsägare rapporterar om långa köer till laddstationer i helgen. Allra värst verkar det vara i Malung där kön till Teslas laddare sträckte sig 100-tals meter. Nu är Teslaägarna irriterade på att stationerna är öppna för andra bilmärken.
– Sitter här och laddar nu och här är flera andra märken, och de är ju också dom som förstör och blockar lediga laddare. Sämsta som kunde hända att dom öppna laddarna för alla, skriver en ägare.
Att åka långt med elbil brukar vara väldigt smidigt. Laddstationerna ligger tätt, det är sällan kö och många moderna elbilar laddar snabbt. Man hinner nätt och jämnt köpa en kopp kaffe och sköta sina behov. Men storhelger kan fortfarande vara ett undantag. På vissa håll räcker inte laddarna till och det blir trängsel. Den smarte elbilisten försöker undvika dessa stationer.
På söndagen rapporterar elbilsägare om långa köer på vissa håll. Norrköping hade långa köer. Allra värst verkar det ha varit på Teslas Supercharger i Malung i Dalarna. Den ligger strategiskt till för bilister som åker till och från fjällen. En film från en ortsbo visar på en kö som sträcker sig i 100-tals meter. Vid flera tillfällen har boende i Malung också klagat på elbilister som uträttar sina naturbehov vid stationen.
@theosoderlund Det var lika långt runt hörnet också… Kul att varje bil ska ladda i minst 20 min… #tesla #supercharger ♬ originalljud – Theo Söderlund
Under söndagen skakade lokalborna i Malung på huvudet åt elbilister som stod timmar i kö.
– 20 minus och så sitter de där med dålig ström och har tre, fyra timmar tills de får ladda. Ungarna fryser och så kan man inte ha värmen på heller, säger Malungsbon Jan Fridberg till Aftonbladet.
Tidigare var Teslas laddstationer bara öppna för Teslas bilar. Nu är en del Teslaägare irriterade på de andra elbilarna som tar upp platser på stationerna.
– Sitter här och laddar nu och här är flera andra märke, och de är ju också dom som förstör och blockar lediga laddare. Sämsta som kunde hända att dom öppna laddarna för alla, skriver en ägare på Facebook.
För det mesta är det dock väldigt lite köer på laddstationerna. Men i helgen är det en extrem trafiktopp när många vill åka hem före snöovädret. Det kan vara svårt att bygga så stor överkapacitet att det räcker till toppar som inträffar 1-2 gånger per.
– En till tre gånger om året, resten av året ingen väntetid, andas och njut av livet, skriver en användare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter