De flesta i den svenska kändiseliten håller fast vid bensindrivna bilar – bara ett fåtal har ännu gått över till elbil. Jonas Gardell har slagit till på en ny Kia EV6 medan Carolina Gynning valde en tuff Land Rover Defender. Här är kändisarnas väntade och oväntade bilval.
Nyligen berättade Carup att skådespelaren Mikael Persbrandt bytt tillbaka till en bensindriven Cadillac Escalade med V8-motor efter att ha ägt en elbil under sex månader. Faktum är att det är relativt ovanligt bland den svenska kändiseliten att köra elbil. Ingemar Stenmark, Björn Ulvaeus Niklas Strömstedt, Henrik Schyffert och Erik Haag hör till de som bytt till elbil. Jonas Gardell är inne på sin andra elbil och har nu bytt upp sig till en Kia EV6.
Motorstarka SUV:ar med bensinmotorer är betydligt populärare. Camilla Läckberg köpte nyligen en riktig värsting, en BMW X4 M Competition med en toppfart på 285 km/h. Hon blir ändå frånåkt av Per Gessle som har en Maserati Levante Trofeo som toppar 302 km/h. Carolina Gynning valde en betydligt mer robust SUV. Nyligen slog hon till på en ny Land Rover Defender, en av världens bästa terrängbilar, som fungerar precis lika bra i storstadsdjungeln.
Det är lätt att tro att sportbilar skulle vara populära bland våra mest framgångsrika kändisar, men så är inte fallet, det går att räkna sportbilsägarna på ena handens fingrar. Magnus Uggla har nyligen slagit till på en Porsche 911 Carrera 4 GTS Cab av senaste årsmodell. Zlatan är en välkänd sportbilsfantast med sitt svenska garage fullt av Ferrari och Porsche, han har även de mest värdefulla bilarna tillsammans med Per Gessle. Även kungen älskar sportbilar med mullrande motorer och han äger en BMW M8, en Ferrari och flera klassiska sportbilar.
Minsta och billigaste bilen av alla har Pernilla Wahlgren. Trots att hon gör ekonomisk braksuccé och precis flyttat in i en nybyggd lyxvilla på Lidingö har hon valt att köra en tio år gammal liten Fiat 500.
Här är kändisarnas bilar
Per Gessle
Maserati Levante Trofeo 2022
Ingemar Stenmark
Porsche Taycan Cross Turismo 2022
Mikael Persbrandt
Cadillac Escalade ESV 2022
Isabella Löwengrip
Porsche Cayenne E-Hybrid 2020
Niklas Strömstedt
Volkswagen ID.5 GTX 220 KW
Magnus Uggla
Porsche 911 Carrera 4 GTS Cab 2022
Jill Johnson
Cadillac Escalade ESV 6.2 V8 2018
Anders Bagge
Mercedes-Benz S 500 4MATIC 2016
Björn Skifs
Volvo XC60 T5 AWD 2018
Prins Carl Philip
Porsche 911 Carrera 1987
Felix Herngren
Land Rover Rover 88 W B Regula 1967
Mercedes 380 SL 1981
Ernst Kirchsteiger
Volvo XC90 B5 2022
Kristian Luuk
Volvo V60 T3 2018
Camilla Läckberg
BMW M3 Competetion M Xdrive 2022
BMW X4 M Competetion 2023
Toyota Hilux 2021
Renault Megane E-tech Plug in hybrid 2021
Hymer Free S 600
BMW M440i Xdrive
Stellan Skarsgård
Volvo XC90 T8 2017
Robert Gustafsson
Chevrolet Silverado 1500 2019
Jeep Renegade 2019
Charlotte Perrelli
Land Rover Range Rover Sport 3.0 SdV6
Linda Lindorff
Land Rover Range Rover Velar
Joakim ”Jockiboi” Lundell
Lamborghini Aventador 2017
Henrik Schyffert
Tesla Model S Standard Range AWD 2019
Erik Haag
Volkswagen ID.3 2021
Petra Mede
Mercedes-Benz A 160 2010
Leif GW Persson
Lexus LS 3.5 500h V6 AWD 2018
Jan Guillou
Lexus LS500H 2019
Pernilla Wahlgren
Fiat 500 1.2
Plura Jonsson
Skoda Enyaq 80X
Steffo Thörnqvist
Mercedes-Benz 350 GLE DE 2022
Kung Carl XVI Gustaf
BMW M8 Competition och ett tiotal samlarbilar.
Zlatan Ibrahimovic
Ferrari Monza SP2 och 9 andra superbilar
Carolina Gynning
Land Rover Defender 2022
Jonas Gardell
Kia EV6
Mark Levengood
Volvo S90 T8 Recharge
Tina Nordström
Volkswagen ID.3 2021
Tomas Ledin
Volvo XC60 T8 Twin Engine
Christer Sjögren
Chevrolet Caprice
Gunde Svan
Toyota HiLux
Benny Andersson
Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid
Björn Ulvaeus
Mercedes EQS 580
Anja Pärson
Audi Q7 60 TFSI e quattro
Källa: Transportstyrelsen
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter