Är det här årets häftigaste bilförsäljning? En ägare säljer nu sin Koenigsegg Regera och kan tjäna ca 20 miljoner kronor – motsvarande 28 000 kr per dag de senaste två åren.
Se exemplaret som bara gått tio mil och är till salu på Autovit, den rumänska motsvarigheten till Blocket.
Koenigsegg tillverkade bara 80 exemplar av Koenigsegg Regera och köparna stod i kö för att få betala drygt 20 miljoner kronor.
En av de lyckliga var en rumänsk kund, som verkar ha sett sin bil som en investering snarare än ett extremt häftigt fortskaffningsmedel. Han har bara kört sin Regera totalt tio mil under de här två åren.
Nu säljer han bilen på Autovit, det rumänska Blocket, för inte mindre än 44 miljoner kronor.
Om han hittar en köpare har han tjänat uppskattningsvis 28 000 kronor per dag de senaste två åren, bara på att låta sin bil stå i garaget.
Vad får man för 44 miljoner kronor? Till att börja med en världsrekord-bil. För knappt ett år sedan gjorde nämligen Regera 0-400-0 km/h på 31,49 sekunder och slog Agera RS två år gamla rekord.
– Vid varje givet tillfälle kan Regera accelerera hårdare i det här hastighetsområdet än någon annan produktionsbil som vi känner till, har Christian von Koenigsegg sagt.
Tidernas snabbaste laddhybrid har en femliters V8 på 1100 hk som kompletterats med tre elmotorer på sammanlagt 700 hk.
Alla motorer driver på bakhjulen och den sammanlagda toppeffekten är begränsad till 1500 hk.
Genom att utnyttja elmotorns karaktäristik med fullt vridmoment redan från tomgångsvarvtal har Koenigsegg kunnat rationalisera bort den konventionella växellådan.
– Och det som verkligen är imponerande är hur otroligt Regera bromsar – 8,62 sekunder från 400 km/h till 0 km/h har inte skådats tidigare, sa en nöjd Christian von Koenigsegg efter världsrekordet i fjol.
Snabbfakta Koenigsegg Regera
Bredd: 2,05 m
Höjd: 1,11 m
Växellåda: 0-växlar, KDD (Koenigsegg Direct Drive)
Motor: 5,0 l, 8-cyl V-motor samt 3 st elmotorer.
Torrvikt: 1420kg.
Vridmoment: drygt 2000 Nm.
Maths Nilsson är grundare av Carup.