Jätteförlust av batteri i VW ID.4 efter två år

De flesta elbilsbatterier har visat sig vara mycket hållbara. Men nu slår youtubern Bjørn Nyland larm om en drygt två år gammal svensksåld Volkswagen ID.4 där en oroväckande stor del av kapaciteten i batteriet försvunnit efter 11300 mil. Volkswagen har meddelat ägaren att det inte är något fel på batteriet. 

Nyligen testade norske youtubern Bjørn Nyland batteriet i en Volkswagen ID.3 som gått 4800 mil. Han fann att 6,3 procent av batteriets kapacitet försvunnit. Nu har han även testat märkets storsäljande SUV Volkswagen ID.4 med hjälp av utrustning som kopplas in i bilens OBD-uttag. 

ID.4-bilen är två år gammal och har gått 11300 mil. Den ägs av en svensk som säger att han sällan snabbladdat bilen. Den har dessutom oftast inte hemmaladdats till mer än 80 procent, något som rekommenderas av Volkswagen för att bevara batteriets kapacitet. När elbilen är ny ska batteriet ha en nettokapacitet på 77 kWh. Men nu, efter två år, visar testet att ID.4-bilen endast har 55,9 kWh kapacitet kvar i batteriet. Bilen indikerar att räckvidden är 285 km vid full laddning nu under vintertid. 

Det innebär att 77 procent av kapaciteten från när bilen var ny finns kvar, och att 23 procent är borta efter två år och 11 300 mil. Den svenska ägaren har kontaktat Volkswagen både i Sverige och Tyskland de säger att allt är normalt med bilen och batteriet. Men Bjørn Nyland håller inte med.
– Vi har 23 procent nedbrytning, detta är inte normalt. Min 10 år gamla Millenium Falcon (En Tesla, reds anm) har gått 270 000 km och har bara 12 procents nedbrytning och har snabbladdas mycket, säger Nyland. 

Volkswagen har en åttaårig batterigaranti som gäller i upp till 16 000 mil. Garantin går dock bara in om mer än 30 procent av kapaciteten försvunnit. Att 23 procent försvinner efter mindre än tre år är knappast normalt, men det verkar svårt att åberopa batterigarantin, då VW säger att allt är normalt med bilen.  
– Det verkar som det är något fel på det är batteriet. Då ska jag bara överlämna bilen till ägaren och han kan nog använda videon och fråga Volkswagen en gång till om allt är normalt med bilen, då kan vi också fråga publiken, säger Nyland. 
LÄS MER: