Futuristiska elbilen Hyundai Ioniq 6 har ultralåga luftmotståndskoefficienten 0,21 och designen har jämförts med Saab 92. Få elbilar är mer energieffektiva – och Long Range-modellen har en WLTP-räckvidd på 614 km.
Nu har de första testerna av modellen gjorts – det står klart att modellen måste ses som en tuff utmanare till Tesla Model 3 och Polestar 2.
– Den äter mil, använder sin laddning förvånansvärt sparsamt och gör så mycket som möjligt för att lindra räckviddsångest, skriver Top Gear.
TEST HYUNDAI IONIQ 6. Hyundai har tagit flera kliv framåt de senaste åren, och med nya streamlinern Hyundai Ioniq 6 tycks märket fortsätta att övertyga. Bilen är marknadens mest energieffektiva elbil och drar endast 13,9 kWh per 100 km. Det är 50 procent mindre än de törstigaste elbilarna.
Hemligheten bakom den extremt låga förbrukningen är att bilen har den ultralåga luftmotståndskoefficienten på 0,21, vilket hör till de allra lägsta inom elbilsvärlden. Bilen tycks vara designad i en vindtunnel, på gott och ont.
Bilen bygger på samma E-GMP-arkitektur som Hyundai Ioniq 5, men här är utrymmena mer begränsade. Precis som i Kia EV6 och Ioniq 5 har Ioniq 6 snabb 800 voltsladdning som gör att batteriet kan tankas från 10 till 80% på 18 minuter. Ja, om du hittar en så snabb laddare. Bilen klarar också Vehicle-to-Load, vilket gör att du kan driva verktyg eller campingutrustning eller annat kul.
Designen har jämförts med Saab 92 från 1947, och visst finns det likheter. Saab 92 designades med en aerodynamisk flygplansvinge som förlaga och även Ioniq 6 har tillkommit i en vindtunnel. Bilen har aktiv luftklaff, luftridåer för hjulen, hjulgapsreducerare och en bakspoiler som inte faller alla på läppen.
Räckvidden i Long Range-modellen är hela 614 km, vilket får sägas vara fantastiskt med ett 77 kWh-batteri. Standardrange-modellen kommer hyfsade 429 km trots ett litet 53 kWh-batteri.
Interiören påminner en del om Ioniq 5, Hyundai har anammat en lounge-stil i sina elbilar som går hem hos många. Kabinen har samma moderna och minimalistiska estetik som Ioniq 5. Golvet är platt och ger en känsla av rymd inuti. Bilen har både 12,3-tums digitalt mätarkluster och en 12,3-tums infotainmentskärm.
Ioniq 6 använder samma mjukvara som andra Hyundai-modeller, den är inte i nivå med Tesla, men fullt godkänd. Fem åkande får plats. Bilen har en behagligt låg ljudnivå, Hyundai har lagt in extra ljudisolering mellan golvet och mattorna. Baksätesutrymmet är väl tilltaget, men bagageutrymmet är förstås mindre än hos den större Ioniq 5.
Nu har de första testerna gjorts av bilen av världens ledande motortidningar, och betygen får sägas vara smickrande för Hyundai. Amerikanska Car and Driver gillar exteriördesignen som inte går hem oss alla. De tycker att Hyundai gått lite långt i digitaliseringen, men på det hela taget är bilen lyckad.
– Ioniq 6 sedan kombinerar allt vi gillar med sitt crossover-syskon i en mer elegant omslag.
Köregenskaperna kommer heller inte att göra någon besviken om vi ska tro Car and Driver.
– Medan Ioniq 6:s körning är smidig och kabinen är välisolerad och tyst, är dess vägegenskaper fortfarande mycket engagerande. Dess låga tyngdpunkt ger den en plan känsla i kurvor och rattpaddlar gör att föraren kan välja olika lägen för regenerativ bromsning i farten.
Brittiska Top Gear gillar bilens effektivitet och räckvidd, men designen faller dem inte på läppen.
– Exteriördesignen är inte lika framgångsrik som Ioniq 5. Det förmedlade och uppdaterade verkligen en 70-talsestetik, medan det här är en design som formats mer av vindtunnelresultat. Strålkastarna ser ganska klämda och enkla ut, samlingen av linjer bak är inte så snygg, anser britterna.
Då lyfts köregenskaperna och benutymmet bak fram som desto bättre egenskaper, dessutom är bilen perfekt för långresor: Smidig, tyst och bekväm.
– Vi har sagt hur mycket Hyundai gått framåt under de senaste tre till fyra åren. Detta är bara ytterligare ett bevis på det, med twisten av en annan stylingvibe. Dess prestanda är helt i linje med hur Hyundai ställer upp den: det här är en bekväm, smidig och enkel cruiser. Den äter mil, använder sin laddning förvånansvärt sparsamt och gör så mycket som möjligt för att lindra räckviddsångest.
What Car är nästan positiva i sitt omdöme, men menar att det finns andra konkurrenter i klassen som är bättre. Bilens starkaste egenskaper är att den är väldigt tyst, laddar snabbt, har en fin premiumkänsla i interiören. Nackdelarna med bilen är att insteget är snävt för långa personer och att Tesla Model 3 är ännu mer effektiv i verkligheten.
– Det gör inte tillräckligt för att ta den översta pallplatsen, men Ioniq 6 är ett solidt, snyggt val. Interiören har en behaglig blandning av teknik och lyx, och dess tysta beteende på vägen gör det till ett bekvämt sätt att fördriva milen. Premium trim och den enmotoriga RWD-versionen representerar det bästa värdet.
Mat Watson på Carwow är något mer svårflörtad än vanligt när han testar Hyundai Ioniq 6. Bilen får betyget 7 av 10. Han lyfter fram körkänslan, interiörfunktioner och den mer än tillräckliga räckvidden som bilens starkaste egenskaper. Han anser att den lågt skurna taklinjen begränsar baksätesutrymme, att bilen inte är praktisk och att utseendet delar publiken.
– Jag är inte tokig i stylingen med den dubbla bakvingen och den är inte lika praktisk som 5:an. Men Ioniq 6 är ganska bra på alla andra områden, säger han.
När det kommer till köregenskaperna finns det däremot inte mycket att anmärka på.
– Oavsett vilket motoralternativ du väljer är accelerationen bra, vilket hjälper dig att få fart på motorvägar eller ut ur korsningar. Komforten förblir hyfsad i högre hastigheter, men du får lite väg- och vindbrus.
Auto Express utnämner Hyundai Ioniq 6 till en av årets hetaste elbilar och konstataterar att den är ännu mer intressant än Ioniq 5.
– Ioniq 6 är inte utan vissa svagheter, men den lyckas ta ytterligare ett steg uppåt den redan imponerande 5:an. Karossen och utseendet gör att den inte kommer att vara för alla, men den är ett mer inspirerande dynamiskt sett, och bygger vidare på många av styrkorna med Ioniq 5. Det borde räcka för att den ska vara en av 2023 års hetaste elbilar.
Fakta Hyundai Ioniq 6
Batteripaket & motor | Räckvidd (WLTP) | Effekt | Acceleration från 0-100 km/h | Toppfart | Elförbrukning (kWh/100 km) |
53 kWh (enkel elmotor – 2WD, 18″ fälgar) | 429 km | 151 hk (111 kW) | 8,8 sek | 185 km/h | 13,9 |
77,4 kWh (enkel elmotor – 2WD, 18″ fälgar) | 614 km | 229 hk (168 kW) | 7,4 sek | 185 km/h | 14,3 |
77,4 kWh (enkel elmotor – 2WD, 20″ fälgar) | 545 km | 229 hk (168 kW) | 7,4 sek | 185 km/h | 16 |
77,4 kWh (dubbla elmotorer – AWD, 18″ fälgar) | 583 km | 326 hk (239 kW) | 5,1 sek | 185 km/h | 15,1 |
77,4 kWh (dubbla elmotorer – AWD, 20″ fälgar) | 519 km | 326 hk (239 kW) | 5,1 sek | 185 km/h | 16,9 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter