Det är lätt att bojkotta en bit choklad – men betydligt svårare att bojkotta ett bilmärke. Volvo Cars är genom sin nya Kinatillverkade elbil starkare kopplade till Ryssland än Marabou – men har hittills klarat sig från större kritik. Att bojkotta Marabou men att blunda för Volvo Cars framstår i mina ögon som hyckleri.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Mitt under upptrappningen av Ukrainakriget och Marabou-bojkotten släpper Volvo Cars nyheten att nya elbilen EX30 ska byggas i Geely Autos fabrik i Zhangjiako Kina. Samma Geely Auto som de senaste månaderna har seglat upp som Rysslands tredje största bilmärke med en ökning på nästan 700 procent. Ett bilmärke som blivit stor vinnare på det blodiga och grymma Ukraina-kriget.
Volvos ledning uppger att den nya Geely-tillverkade bilen blir en riktig vinstmaskin. Snacka om tondövt och dåligt tajmat. Geely Autos fabriker i Kina som nu tillverkar 7000 bilar varje månad till det krigförande Ryssland ska alltså bygga Volvos nya elbil för Sverige och andra marknader. Volvo Cars slår ifrån sig och försvarar sig med att beslut i huvudägarens andra bolag inte är deras sak.
LÄS MER: Ökar 700% i Ryssland – bygger Volvos nya elbil
Men Volvos bortförklaring klingar falskt. Geelys växande affärer i Ryssland var besvärande redan innan för Volvo Cars. När Volvo aktivt tagit ett beslut att bygga nya Volvo EX30 bil i en fabrik som ägs av Rysslands tredje största bilmärke börjar det kännas både enfaldigt och känslokallt att säga att det ”inte är vår sak”.
Det är lätt att se det som att Volvo Cars nu är hårdare kopplat till Ryssland än svenska Marabou. Svenska Marabou och O’boy tillverkas i Sverige och har inga kopplingar till ryska Mondelez, annat än via ägande. Volvos nya elbil görs däremot i fabriker ägda av Rysslands tredje största bilmärke Geely Auto som exporterar över 7000 bilar till Ryssland per månad. Som en jämförelse kan jag nämna att Volvo sålde 4500 bilar i Sverige i maj.
Volvos nya slogan ”Volvo For Life – when you feel safe you can truly be free”, känns som ett hån mot de som dör i Ukraina samtidigt som Volvo väljer att blunda för att ägaren Geely och tillverkningspartnern Geely Auto har en kraftigt växande och blomstrande verksamhet i Ryssland som de kan tacka Ukrainakriget för.
Att bojkotta Marabou men att blunda för Volvo Cars är i mina ögon hyckleri. Nu haglar beskeden om företag och organisationer som bojkottar Marabous choklad. Allt från Ikea och Försvarmakten till Volvo Cars Göteborgskollegor Liseberg och Göteborgs Stad har kastat ut chokladbitarna. Samma organisationer har i flera fall samarbeten med Volvo Cars, men blundar helt för Rysslands-kopplingarna. Det är lätt att bojkotta en chokladkaka, men betydligt svårare att ta avstånd från en bil för 500 000 kronor som du kör varje dag och vet att du ska äga i flera år framåt.
Varken Mondelez/Marabaou eller Geely/Volvo Cars är förvisso ensamma. Ikea kastar nu ut Marabou, men äger fortfarande 14 öppna köpcentrum i Ryssland. Rader av globala företag är fortfarande verksamma i Ryssland. Ska du vara konsekvent efter Marabou-bojkotten blir det besvärligt att vara konsument idag. Men det finns faktiskt många andra företag, bland annat bilmärken med ryska fabriker, som också tagit miljardsmällar och valt att lämna Ryssland.
Den som bryr sig om Ukraina och menar något mer än symbolpolitik med att bojkotta Marabou bör åtminstone ta sig en allvarlig funderare på hur äkta och genuin devisen ”For Life – when you feel safe you can truly be free” känns. Lösningen kanske inte är att bojkotta Volvo, att problemet uppmärksammas och debatteras är ett viktigt första steg.
LÄS MER: Ökar 700% i Ryssland – bygger Volvos nya elbil
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter