Hertz tvingas dra i nödbromsen minska ner på antalet nya elbilar i sin hyrbilsflotta. Orsaken är att prisraset på Teslabilar och höga reparationskostnader lett till en kostnadssmäll.
Hertz har satsat hårt på att elektrifiera sin hyrbilsflotta och köpt bilar från både Tesla och Polestar. Totalt finns nu omkring 35 000 Teslor och 15 000 andra elbilar bland hyrbilarna. Planen var ursprungligen att det skulle finnas 100 000 Teslor redan i slutet av 2022. Men Hertz har tvingats bromsa ner sin övergång till elbilar.
– Vår övergång till elbilar kommer att gå långsammare än planerat, sade vd Stephen Scherr i ett investerarsamtal, enligt CNBC.
Hertz rapport fick aktien att gå ner med 10% efter att bolagets marginaler fallit, och ledningen skyller de lägre vinsterna på elbilar.
– På enhetsbasis uppnådde vi ökningar i de flesta kategorier av bilar. Undantaget är skadekostnaderna, särskilt de på våra elbilar, sade Stephen Scherr.
Hos Hertz i Sverige kommer man dock att öka andelen elbilar ytterligare, uppger DI. I Sverige är servicekostnaderna för elbilarna i Hertz flotta lägre än för jämförbara bensin- och dieselbilar. De flesta elbilarna hos Hertz i Sverige är Polestar- eller Volvo-bilar.
– Det finns inga planer i dag på att minska takten på inflödet av elbilar, vi gör faktiskt det omvända och ökar antalet i vår flotta, säger Hertz presschef Cecilia Saberi till DI.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter