Nu avslöjas det hemliga projektet som kan rädda Fords elbilar. En liten grupp ingenjörer i ett ”skunkworks-team” ledd av en tidigare Tesla-chef har tagit fram en liten billig elbil.
– Vi gjorde en satsning i det tysta för två år sedan. Vi utvecklade ett superbegåvat skunkworks-team för att skapa en billig elbilsplattform, säger Fords vd Jim Farley.
Ford har ett tufft år med elbilar bakom sig. De har redovisat att de förlorat 405 000 kronor per såld elbil. Försäljningen av Mustang Mach-E och F1-150 Lightning har inte utvecklats som företaget har tänkt sig. Nu visar det sig att en billig elbil som utvecklats i smyg kan bli räddningen.
Tidigare Tesla-ingenjören Alan Clarke har lett ett så kallat ”skunkworks-team” som under två år jobbat fram en billig elbil, uppger Techcrunch. Clarke har tidigare jobbat på Tesla i 12 år, senast som chef för utveckling av nya program. Det lilla hemliga teamet innehåller ytterligare en Tesla-ingenjör. Ingenjörerna har i två år jobbat med en billig elbil vid sidan av Fords vanliga utvecklingsavdelning.
– Vi gjorde en satsning i det tysta för två år sedan. Vi utvecklade ett superbegåvat skunkworks-team för att skapa en billig elbilsplattform. Det var en liten grupp, litet team, några av de bästa elbilsingenjörerna i världen, och det var skilt från Fords moderskepp. Det var en startup. Och de har utvecklat en flexibel plattform som inte bara kommer att distribueras till flera typer av fordon utan kommer att vara en stor installerad bas för programvara och tjänster, säger Fords vd Jim Farley under företagets vinstsamtal.
Den nya plattformen skiljer sig från de tre som Ford utvecklar inom den ordinarie verksamheten. genom att vara billigare, enklare och mer flexibel. När vi får se de första bilarna har Fords vd inte berättat ännu.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter