Första svenska testet: Ford Mustang Mach-E en riktig nöjesmaskin

Är en Ford Mustang alltid en Mustang?
Nya elektriska Mustang Mach-E har kommit till Sverige och jag ger mig ut på svenska vägar i jakt på svaret.
Nej, någon äkta Mustang är det inte, men den snygga el-suven imponerar och är ändå nöjesmaskin på vägen.

Nya elbilen Ford Mustang Mach-E är en av 2021 års mest hypade bilnyheter. Den checkar in på flera av kriterierna som gör en bil rätt just nu: Den är elektrisk, det är en suv, och dessutom har den ett starkt varumärke: Mustang.

Den elektriska Mustangen är stor suv som går helt och hållet på el, trots att namnet Mustang ofta förknippas med starka V8-motorer. En annorlunda detalj är att bilen helt saknar traditionella dörrhandtag. I stället öppnas dörrarna när du närmar dig bilen och har nyckeln eller mobilen i fickan.

Instegsmodellen med bakhjulsdrift och 44 mils räckvidd kostar 574 900 kr, med 61 mils räckvidd stiger priset till 649 900 kr. Fyrhjulsdrivna versionen med längst räckvidd går loss på 734 900 kr. Batteriet finns i två varianter med 75 eller 99 kWh. Jag testar den dyraste fyrhjulsdrivna versionen med en räckvidd på 54 mil, enligt WLTP-normen. Det handlar om en förseriebil, så en del finesser finns inte helt på plats, men det mesta fungerar väldigt bra.

Wow, en Mustang, när kan vi åka pappa? säger 16-årige sonen när jag kommer hem med bilen. När han får veta att bilen är elektrisk svalnar dock intresset snabbt. Grannen som äger en äkta Musse cabriolet från 1960-talet är förvånansvärt intresserad och entusiastisk och tar en extra promenad för att få se bilen, kanske beror det på att han är elingenjör?

Ford har skippat den vanliga loggan i fronten och ersatt den med en Mustang. Ja, vi låter oss nästan luras för Mustang Mach-E är riktigt rolig att köra. Foto: Maths Nilsson

Visst är Mustang Mach-E blixtsnabb och visst är designen bland det läckraste som finns på elbilsmarknaden. Men någon äkta Mustang är det inte. Det handlar inte om någon sportbil, och det finns ingen rytande V8, under huven. Men namnet skänker extra glans och sportighet över bilen, och Ford gör rätt som tar hjälp av sitt starkaste modellnamn för att lansera den nya elbilen. Snart lär det inte finnas några bensindrivna Mustanger att köpa nya, och Mustang Mach-E skämmer inte ut sig.

Jag ska inte klaga på dörrhandtagen, det fungerar förvånansvärt bra att trycka på en knapp innan jag kliver in. Och de helt släta dörrsidorna gör att bilen ser lite smäckrare ut.

Interiören är helt befriad från knappar, och påminner en hel del om Tesla Model Y och 3. En viktig skillnad är en liten horisontell skärm framför föraren som visar hastigheten. Den stora stående skärmen till höger om föraren är onödigt stor, texten och gränssnittet är så stort och biffigt att omgivande trafik nästan kan läsa skärmen. Men Ford kommer inom kort att överge sitt system Sync till förmån för Google, det verkar klokt.

Sätena känns lite billiga och plastiga, liksom dörrsidorna. Men tygpartierna på instrumentpanelen är fina och räddar en del av intrycket i kupén. Den sammantagna känslan är att Ford har en bra bit kvar upp till premiummärken som BMW, Audi och Mercedes. Men det är ett rejält fall framåt jämfört med Kuga och Explorer.

Jag ger mig ut i trafiken med Mustang Mach-E och bilen känns sportig och rapp från första stund. Kanske har det att göra med att det är en förseriebil, men gasen är i känsligaste laget, samtidigt som bromsen är okänslig.

Trots  att Mustangen är en rejäl pjäs känns den smidig att köra. Den ligger bra på vägen och sväljer de flesta ojämnheter på ett fint sätt, förutom när det blir riktigt gropigt på grusvägar. Bilen går tyst och stabilt långt upp i höga farter på motorväg. Styrningen har en bra närvarokänsla och jag märker inget at kritiken att bilen skulle ha en död zon runt mitten. Det finns gott om kraft tillgängligt närhelst jag önskar. Mustang Mach-E är riktigt underhållande att köra, även om det knappast är den sportbil som namnet antyder.

Totalt sett övertygar Fords första försök i elbilsbranschen. Bilen har en läcker design som väcker habegär, fina innerutrymmen och ganska få svaga punkter. Prislappen för den dyraste modellen med fyrhjulsdrift är dock i saftigaste laget, 734 900 kr. Även den bakhjulsdrivna Long Range-modellen är högt prisad med 649 900. Standard Range är överkomlig för 574 900 kr, men räckvidden på 44 mil är ett rejält hopp nedåt.

Ett alternativ mitt emellan hade behövts för att göra Mustang Mach-E en riktig säljsuccé, nu är det mest gångbara alternativen i dyraste laget. Mustangen är inte förnuftigast, men sportigare, snabbare och snyggare, och det roligaste valet och det kommer ändå att räcka långt i Sverige, trots hög prislapp.

Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 

Motor: Elmotor, 351 hk / 580 Nm
0-100 km / h: 5,1 sekunder
Toppfart: 180 km / h
Batteri: 99 kWh
Räckvidd: 540 kilometer
Laddningshastighet : 150 kW
Max släpvikt: 750 kilo
Bagagerum: 402 + 100 liter
Längd x bredd x höjd: 471/188/162 cm
Vikt: 2182 kilo
Pris: Från 734 900 kr

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester