Den amerikanska elbilstillverkaren Lucid Motors sparkade sin vd Peter Rawlinson hastigt. Beskedet överraskade analytiker. Nu avslöjas spelet bakom kulisserna.
Peter Rawlinson, vd och teknikchef för den amerikanska elbilstillverkaren Lucid Motors, fick hastigt lämna sin post den 25 februari. Trots att bolaget haft en lång rad chefsavhopp och svårt att etablera sig på marknaden i Nordamerika och Europa kom beskedet överraskade för analytiker.
Lucids försäljning i USA växte bara med 15 procent under 2024, men att Rawlinson skulle sparkas kom ändå som en chock för många. Nu avslöjar tidningen EV spelet bakom kulisserna. När Lucid presenterade sin kvartalsrapport var vd:n Rawlinson inte ens med på samtalet, vilket förstärkte bilden av en plötslig sorti. Bolaget meddelade då att han får en ny roll som rådgivare till styrelseordföranden. Samtidigt tog Stefan Winterhoff, tidigare operativ chef, över som tillfällig vd.
Det som inte sades officiellt var att beslutet drevs fram av Lucids största ägare, den saudiska statliga investeringsfonden PIF, som kontrollerar 58,4 procent av bolaget. Två källor med insyn i händelseförloppet avslöjar att det var Turqi Al-Nowaiser, ordförande för Lucid och en av PIF:s toppchefer, som pressade Rawlinson att avgå och personligen valde Winterhoff som ersättare.

Al-Nowaiser blev ordförande för Lucid i april 2023, men har suttit i styrelsen sedan 2019. Han har en bakgrund som chef för internationella investeringar inom PIF, och hans roll i Lucid har växt i takt med att den saudiska fonden fått ökat inflytande i bolaget.
Enligt en av tidningen EV:s källor var den nya vd:n Stefan Winterhoff inblandad i att ta fram bolagets långsiktiga försäljningsstrategi, där målet var att sälja 60 000 Air-sedaner och 40 000 Gravity-SUV:ar per år. Det fanns även visioner om att på sikt nå upp till 500 000 sålda bilar årligen.
Men verkligheten har sett annorlunda ut. Lucid har tvingats sänka sina produktionsmål flera gånger. Under 2022 skruvades prognosen ner från 20 000 till 12 000–14 000 bilar, men bolaget lyckades bara bygga 7 180 fordon det året. Vad som händer härnäst för Lucid och om Winterhoff blir en permanent lösning återstår att se.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.